Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / CITROEN C4 CACTUS - Intro

Een nieuwe week, een nieuwe langeduurtester, met deze keer de Citroën C4 Cactus in de hoofdrol.

CITROEN C4 CACTUS - Intro #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Laat ons eerlijk zijn: de C4 is op zijn zachtst gezegd een redelijk opvallende jongen. De designers van Citroën plukten de mechaniek bij de C3 Picasso, maar overgoten die met een heel speciaal en pikant sausje. Het geheel oogt redelijk futuristisch en zelfs een tikkeltje gedurfd. Of hij ook mooi is? Da’s een discussie die we wijselijk in het midden laten.

Ook voor het interieur trokken de Fransozen het rariteitenkabinet open. De klassieke deurhendels bijvoorbeeld zijn vervangen door deurlussen en het handschoenenkastje prijkt bovenop het dashboard. Die frivole joie de vivre combineert de Cactus met een zekere sérieux. De displays ogen vrij strak, maar in combinatie met Citroëns gekende curiosa smaakt het zeker naar meer.

Langeduurtest: Citroën C4 Cactus

Valse noot

Het is daarom des te vreemder dat een dergelijk esthetisch statement het moet rooien met een karige en soms bijzonder simpele uitrusting. Zo zijn de achterruiten van de wegklappende soort, levert het scherm voor je neus enkel de broodnodige info en bestaat de achterbank uit één stuk. Bewuste keuzes die de Fransen maakten om de prijs te drukken.

Onze langeduurtester moet 21.670 euro kosten, een som die je meteen deftig in de gadgets steekt. Je zal al aardig moeten zoeken om een soortgelijke aanbieding te vinden bij de concurrentie, al blijft natuurlijk de vraag of die budgetkeuzes op het einde van de rit zwaarder door zullen wegen dan de verschillende optische kwinkslagen of de volledige uitrusting.

Langeduurtest: Citroën C4 Cactus

Wat we onderhand wel zeker weten is dat de 1,2 liter PureTech-motor onder de kap van onze Cactus wel perfect gecast werd. Met 110 pk is dat voorlopig de krachtigste uit het ottosegment, al hoeft het in deze ook niet meer te zijn. Het geblazen driepittertje kwijt zich vlijtig van zijn taak, arbeid waar hij niet eens zo gek veel benzine voor in ruil vraagt. Na een tripje richting skigebieden, volgepakt met passagiers en bagage (waarover later meer), klokten we af op een meer dan puik gemiddeld van 7,5 liter per 100 kilometer. De toon is dus gezet.

Motor: 1199 cc, L3 (turbobenzine) Transmissie: voorwielaandrijving, manuele vijfbak Afmetingen (l/b/h): 4157/1946/1530 Prestaties: 192 km/u, 0 tot 100 km/u in 9,3 Normverbruik (CO2-uitstoot):  4,6l/100km (107 g/km) Prijs: 20.280 euro Prijs langeduurtester: 21.670 euro

Verwante testen

In dit artikel : Citroën, Citroën C4 Cactus

Geschreven door op

De concurrenten