Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / LANGEDUURTEST: Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCI (3)

Daar sta je dan in de Ford-showroom. Links lonkt de Grand Tourneo Connect, rechts roept de Grand C-Max. De eindbeslissing is echter aan jou, met als grote vraag welke Grand uiteindelijk jouw voorkeur wegdraagt?

LANGEDUURTEST: Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCI (3) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Langeduur_Ford



Het is een vraag die ons ook op de redactie eveneens al even bezig houdt. Van het moment dat de Grand Tourneo Connect de parking kwam opgedraaid zelfs. De tegenstanders riepen meteen dat je voor dat geld ook een Grand C-Max had, die zich toch een pak dynamischer toonde. De fractie pro Connect counterde dat met de immense bagageruimte en slimme indeling. De consensus werd uiteindelijk gevonden in het traditionele duel, een tweekamp die de uiteindelijke beslissing zou moeten nemen. Let’s get ready to rumble!


In de linkerhoek, 1.604 kilo zwaar, 115 pk sterk en maximaal 2.761 liter slikkend, onze langeduurtrots, de Grand Tourneo Connect. In de rechterhoek, goed voor 1.504 kilo, gezegend met dezelfde 1.6 TDCI van 115 pk en bereid tot het aanvaarden van maximaal 1.867 liter aan bagage, de Grand C-Max.


 Langeduur_Ford


Wat, naast de evidente verschillen van laadvermogen en cargoplek, eveneens meteen opvalt, is het gigantische onderscheid in afmetingen tussen beide Fords. Geparkeerd naast de Grand Tourneo wordt de Grand C-Max meteen gedegradeerd tot modale stadskar. Onze bus is er dan ook één van de behoorlijk uit de kluiten gewassen soort en dat laat zich, zoals de ludospace-haters van daarnet eigenlijk al voorspelden, aardig voelen als er ook gestuurd moet worden.


Tenminste, als je het bochtengepik vergelijkt met zijn monovolumebroer. Voor een bestelwagen-met-achterbank (of achterbanken) rijdt de Connect immers bijzonder vif, met aanvaardbare onderstuurlimieten en gripgrenzen die ver voorbij het gevergde fatsoen liggen.
We hadden eerlijk gezegd niet anders verwacht.


Onze langeduurtester is in de eerste plaats een Ford en daarvan verwachten we nu eenmaal een bovengemiddeld rijplezier, los van het segment waar dat dan moet geleverd worden. Hij krijgt daar trouwens ook de nodige middelen toe. De Connect bouwt, net als de C-Max trouwens, gewoon op het onderhand gekende C Compact-platform van het merk. Ophangingsgewijs gaat de C-Max wel een stuk verder met zijn multilink achteraan (waar de Connect blijft zitten met een torsieas).


Langeduur_Ford


Al ligt het niet aan die iets minder geëvolueerde structuur dat de Connect uiteindelijk de rol moet lossen. Daarvoor moet er verwijtend worden gekeken naar de versnellingsbak wiens verhoudingen op z’n zachtst gezegd vreemd liggen gespreid. Het gevolg is dat je de kunde van de fantastische 1.6 TDCI, die beide Fords dus delen, niet ten volle benut. Het volstaat een paar meters te bollen met de Grand C-Max om te voelen hoe het wel had gemoeten. Waarmee Fords compacte monovolumer meteen bewijst waarom hij tot de leukste familiewagens van het moment behoort.


1-0 dus voor de Grand C-Max. Het staat buiten kijf dat wie graag al eens het verkeerspeleton leidt met zijn MPV, resoluut moet gaan voor de Grand C-Max. Net zoals het eigenlijk al een uitgemaakte zaak was dat ruimtezoekers het meest hun gading zouden binden in de Grand Tourneo Connect. Hoewel de C-Max, met zijn verschuivend meubilair en in de koffer weggeklapte zitjes, ook best een goede beurt weet te maken, raakt die nooit aan het praktisch vermogen van de Connect. De plekken achterin zitten comfortabeler, de kofferplekken zijn volwaardige plaatsen (in tegenstelling tot de noodzitjes van de monovolume) en met een paar welgemikte rukken aan de daartoe voorziene riempjes, plooi je die handel ook in een handomdraai plat. Waarmee het meteen terug gelijkspel is.


Langeduur_Ford


Zelfs het verwijt dat de Grand C-Max wat beter in het vlees zit, gaat niet volledig op. Ja, een lederen bekleding of elektrisch te verstellen stoelen kan je alleen bestellen in de C-Max-reeks, maar voorts delen beide Fords wel het merendeel van de beschikbare elektronicawinkel. Het is niet omdat de basis van de Connect utilitair is, dat dat evenzeer moet gelden voor zijn aankleding.


Kortom, wie uit is op een familiale apexsurfer of alleen gedijt in extreme luxe, weet bij deze dat de Grand C-Max hem of haar het beste past. Lak aan bochtensnelheden of koeienhuid in het interieur? Vaste klant bij Ikea? Of heb je gewoon een uit de kluiten gewassen kroost? Dan kan je eigenlijk niet omheen de Connect.


Langeduur_Ford

Geschreven door op