Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / LANGEDUURTEST: Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCI (slot)

Na drie maanden hard labeur, mag ons werkpaard terug op stal. Tijd dus voor een evaluatie.

LANGEDUURTEST: Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCI (slot) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

20140618_5487


Als er iemand zijn rust verdiende, dan wel onze langeduur-Grand Tourneo. De Ford had z’n wielen nog niet goed op onze parking gezet of hij mocht al opdraven in allerhande verhuisprojecten en vakantiepartijen. Werk dat hij pas neerlegde op het moment dat hij hier weer vertrok.


Tja, dat krijg je als je geboren wordt met een dergelijk ruime inborst. Want met alle zetels weggeplooid, stockeer je makkelijk een gemiddelde inboedel in zijn 4,8 meter lange lijf. Of op z’n minst een kleine slaapkamer, zoals Hans bewees tijdens zijn jaarlijkse bedevaart naar de etmaalrace op de Nürburgring.


Hij had zelfs nog plek over voor een mini-keuken, een geïmproviseerde kleerkast en een loungehoek, al liepen die verschillende modules, zeker op het einde van de wedstrijd, alsmaar meer in elkaar over. Maar goed, zelfs met de koelkast in ‘de slaapkamer’ of het kookstel uitgestald in 'de zithoek', doet het geen afbreuk aan het praktisch vernuft waarmee de Ford zijn grote Tourneo bedeelde.


P1160818


Capaciteiten die al snel van mond tot mond hingen. Onze Tourneo heette intern in geen tijd ‘the mover’, een fenomeen dat iedereen gezien wou hebben. Zeker de collega’s die het één en ander te versjacheren hadden. Van kasten over propvolle verhuisdozen tot de kroost van de buren, de Tourneo heeft het tijdens zijn verblijf allemaal wel eens vertransporteerd.


Langzaamaan zorgde dat voor een utilitair stigma, een hoekje waar Ford eigenlijk zijn Grand Tourneo zover mogelijk vandaan had willen houden. De Amerikanen willen hun Connect in de eerste plaats slijten als ruime personenwagen. Als een alternatief zeg maar voor de eigen C-Max-en (zoals we in AutoWereld 341 ook hebben aangetoond). Of anders gesteld, met de tweede en derde zetelrij zoveel mogelijk rechtop. Posities die de banken, zoals ondertussen wel duidelijk zal zijn, niet altijd aanhielden.


 20140618_5495


Je moet er dan ook eerst mee gereden hebben om te begrijpen waarom iedereen het altijd maar heeft over ‘het busje’. De gigantische binnenruimte aard nooit, waardoor je er nooit in slaagt je volledig voorbij die transportstempel te werken. Een heel verschil met de andere ludospaces in de klas, zeker met de PSA-tweeling, die na een poos voelen, rijden en bijgevolg lijken op een modale sedan. Een mind set die de Ford dus nooit bereikt, al zal dat de meerwaardezoekers (letterlijk in dit geval), sporadische kampeerders of veelverhuizers waarschijnlijk worst wezen.


_JOS4676

Geschreven door op