Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / LANGEDUURTEST: Nissan Qashqai 1.5 dCi (2)

In 2007 kapte Nissan nog resoluut met zijn hatchback-verleden. De Japanners hadden immers een andere toekomst voor ogen. Hebben ze zich dan zo vergist of moeten we de komst van de Pulsar in een ander licht zien?

LANGEDUURTEST: Nissan Qashqai 1.5 dCi (2) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Langeduurtest: Nissan Qashqai

We hebben het ondertussen al een aantal keer aangehaald: de Qashqai is een volwaardig, zoniet beter, alternatief voor de klassieke vijfdeurs. Dat bewees hij eerder al in een rechtstreekse vergelijking met die andere langeduurtester uit de poel, de Opel Astra. De Nissan bleek even comfortabel, zuinig en snel, maar koppelde daar stoerdere looks en een wat hogere zitpositie aan, troeven die onze chef Lay Out uiteindelijk deden zwichten voor de cross-over.

De stijlbreuk waar de Japanners sinds 2007 op surfen, rendeert anno 2014 dus nog altijd, een golf die ook de komende jaren nog niet meteen lijkt te zullen gaan liggen. Vandaar dat de verzamelde gilde enigszins vreemd opkeek toen Nissan een tijd geleden aankondigde toch terug met een hatchback op de markt te willen komen. Net als destijds, bleek ook dit echter een beredeneerde gok: Nissan wil de grootste Japanse autobouwer worden in Europa en dat kan alleen als je ook een rechtstreekse uitdager hebt voor de sterkhouder op het Oude Continent: de Volkswagen Golf.

Langeduurtest: Nissan Qashqai

Het zal nu moeten blijken of die strategie aanslaat. De Pulsar deelt namelijk heel wat van zijn DNA met de Qashqai, wat de vraag doet rijzen of Nissan niet eerder een koekoeksjong aan boord heeft gehaald dan wel een nieuwe heiland. Mechanisch is er nauwelijks onderscheid, wat concreet betekent dat de 1.5 dCi onder de kap van de gitzwarte Pulsar dezelfde is als die die dienst doet in onze Qashqai. Het Renault-blok toont zich wel een zucht zuiniger in die eerste (3,6 liter per 100 km voor de Pulsar, 3,8 voor de Qashqai) en je zou er in theorie eveneens iets sneller mee aan 100 km/u moeten staan (11,5 seconden voor de vijfdeurs, 11,9 tellen voor de cross-over), maar in realiteit worden die verschillen nagenoeg uitgevlakt.

Langeduurtest: Nissan Qashqai

Ook naar rijden toe ontlopen beide Nissans elkaar nauwelijks, wat ook hier wederom niet hoeft te verbazen. Het CMF-platform van de Pulsar is identiek aan dat van de Qashqai, waardoor ook de nieuweling vooraan steunt op MacPhersons en achteraan terugvalt op een torsiestang. Voorspelbaarheid is het logische gevolg als we spreken over rijdynamiek. Je raadt het al: net zoals dat ook is bij de mini-SUV.

Wil dat dan zeggen dat het broodje van de Pulsar is gebakken? Goh, oog in oog met zijn bloedbroeder lijkt ons dat lang niet zeker. De Qashqai heeft immers één duidelijk voetje voor: zijn design. Onze langeduurtester slaagt er nog enigszins de anonimiteit te overstijgen, een opdracht waar de Pulsar vooralsnog faalt (zeker als je hem in het zwart laat behangen). En onbekend is onbemind. Benieuwd dus wat dat op termijn gaat geven. Tot die tijd echter houden wij het resoluut op de Qashqai.

Geschreven door op