Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / LANGEDUURTEST: Suzuki SX4 S-Cross DDiS 4X2 (slot)

Er zijn geen zekerheden meer in dit leven. Daar heeft onze langeduur-Suzuki vakkundig voor gezorgd.

LANGEDUURTEST: Suzuki SX4 S-Cross DDiS 4X2 (slot) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Langeduur_Suzuki


Goed, het jaar is nog maar halfweg, maar wat deze rubriek betreft, denken we dat de verrassing van 2014 gekend is. We hadden immers nooit gedacht zo gehecht te zullen raken aan onze Suzuki. Nu, alle heil aan de Japanner die in zijn uppie zorgde voor die verknochtheid. Niet alleen reed de S-Cross bijzonder onderhoudend, met dank aan het puike onderstel en de Fiat-diesel, hij sprong ook bijzonder zuinig om met ons brandstofbudget.


5,3 liter, meer had zijn 120 pk sterke 1,6 liter niet nodig voor de 7.327 kilometer die hij op drie maanden bij elkaar kachelden. Ter vergelijking: onze langeduur-Toyota en –Peugeot deden tijdens de zuinigheidskamp (zie AutoWereld 338) nauwelijks beter, ondanks dat ze beide konden terugvallen op een rits ecosnufjes. Niets daarvan in de Suzuki. Een schakelindicator voor de manuele zesbak kan er nog net af, maar voor een stop-startsysteem, remenergierecuperatie of een instelbare ecomodus moet je elders zijn. Het maakt er het finale eindresultaat alleen maar indrukwekkender op.


Langeduur_Suzuki


Temeer daar we op geen enkel moment, in tegenstelling dus tot die andere twee ex-redactiewagens, nooit echt moeite hebben gedaan. Met wat extra fluweel rond de rechtervoet zou het dus zomaar kunnen dat de SX4 vlot richting de zelf opgegeven 4,4 liter duikt. Alleen ligt daar dus de uitdaging. Het lage zwaartepunt, het beperkte basisgewicht, het prima communicerende stuur, de uitgekiende ophangingsbalans en vooral de nooit aflatende aanvalsdrang van de vierpitter maken van de S-Cross een geinig karretje. Denk Mini, maar dan zonder de retestrakke demping. 


Je hangt de Suzuki dan ook moeiteloos in het spoor van straffer gerief, iets wat onze SX4 met verve bewees toen hij drie losgeslagen redacteurs in hun respectievelijke A4 2.0 TDI, 320d en C 220 CDI op de hielen zat op en rond het Eifel-gebergte (een driekamp die je trouwens terug kan vinden in AutoWereld 336). Met een uit de koffer bengelende fotograaf nota bene.


Langeduur_Suzuki


Wat die laatste betreft: nog een geluk dat de kiekjesnemer van dienst de kleinste is van de ploeg, want heel ruim bemeten is de Suzuki niet. Noch in de koffer, noch op de achterbank. Familiewaarden die de Japanners, in tegenstelling tot sommige stijlelementen, duidelijk niet hebben gekopieerd van Nissans vorige Qashqai. Pas op, we willen zeker niet gezegd hebben dat de SX4 klein zou zijn, voor een modaal gezin volstaan de proporties zelfs ruimschoots. Alleen valt hij minder groot uit dan zijn vormgeving doet vermoeden.


Een euvel dat snel vergeten zal zijn als diezelfde familie de aankoopsom van de SX4 onder de neus geschoven krijgt. Onze langeduurtester klokt af op 23.499 euro (23.929 euro met de metaalkleur). In die prijs zit meteen een keyless go, cruise control, automatische airco en een gigantisch schuifdak vervat, wat de aanbieding er alleen maar aantrekkelijker op maakt. Dat dat vlees dan niet allemaal even fijnzinnig verpakt zit (harde plastics voeren de hoofdtoon), dien je er dan wel voor lief bij te nemen. Al heeft ons dat eigenlijk nooit gestoord. Nee, zoals we al hadden gezegd bij het begin: het is een toppertje gebleken, deze Suzuki.  


Langeduur_Suzuki

Geschreven door op