Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Overzicht :
Een eerder bescheiden prijs, maar daarom niet minder belangrijk. Vooral omdat de erkenning komt uit een segment waar de 6 eerder maar geen voet tussen de deur kreeg. Het hoeft waarschijnlijk niet gezegd dat daar onderhand verandering in is gekomen.
Maar goed, even terug naar de verkiezing. Dat Mazda zo trots is op zijn overwinning heeft vooral van doen met het feit dat de prijs niet alleen werd uitgereikt door werknemers van Alphabet, de organiserende leasemaatschappij, maar evenzeer door leden van de vakpers én, belangrijker, effectieve vlootrijders. Bestuurders die hun wagen om den brode nodig hebben en dus beter weten dan wie ook wat echt van tel is.
De 6 werd daarbij beoordeeld op veiligheid, verbruik en CO2-uitstoot, leasetarief, VAA, leveringsprogramma en -termijn, kwaliteit van de invoerder en de verdelers. Al was het blijkbaar vooral de praktijktest die de laatste twijfelaars van de twaalfkoppige jury over de streep trok. Iets wat we, nu dik een maand ver, best begrijpen.
Wel enigszins vreemd is dat de Mazda 6 het in zijn klasse (Business+) haalde van de Citroën C4 Aircross en de Ford Kuga. Niet meteen concurrenten. 'Dat komt omdat de deelnemers worden geselecteerd op basis van leasebudget eerder dan uit welk segment ze komen. Vandaar dus dat ietwat bizarre podium,' klinkt het verklarend bij de invoerder.
De overwinning blijft dus even klinkend, al hoor je wel de valse noot. Geen paniek, we hebben namelijk al uitnodigingen verstuurd naar een paar andere leasetoppers in het D-segment om onze 6 echt van antwoord te komen dienen. Benieuwd of de Japanner ook dan zijn titel mag behouden?
Jan van Roon (links), CEO van Alphabet, feliciteert Bert de Vidts (rechts), Fleet Manager bij Mazda, met de gouden plak.
In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6
