Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / MERCEDES E 300 BLUETEC HYBRID BREAK (2)

De beste manier om een auto snel in de diepte te doorgronden? Een lange trip voor zijn wielen gooien, liefst met een koffer vol bagage en een woonkamer vol kritische medereizigers.

MERCEDES E 300 BLUETEC HYBRID BREAK (2) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Kwam het even mooi uit dat we een wandelvakantie in de Duitse Alpen op het programma hadden staan, een gelegenheid om onze E Break voor het eerst de beentjes te laten strekken. Goed voor een 800-tal kilometer, deels ’s nachts. Tijdens zo’n trektocht over een duistere Autobahn gooit een grote Benz natuurlijk meteen alle troeven op tafel. Zoals de rustgevende ergonomie, met het multimediasysteem dat wanneer de tank leeg is zelf voorstelt een tankstation te zoeken of dat weinig moeite vraagt om de iPhone vriendjes te laten worden met de stereo. Meteen een minpuntje wel: vroeger stond het hendeltje van de cruise control linksboven achter het stuur, met daaronder de bediening voor knipperlichten en ruitenwissers. Met de facelift heeft Mercedes die layout omgewisseld en dat is niet noodzakelijk een verbetering.

LD 035

Wel een zegen zijn de actieve koplampen (Led-Intelligent Light System) met automatische grootlichten. Je zet gewoon de schijnwerpers aan en als je tegemoetkomend verkeer dreigt te verblinden wordt een deel van de lichtbundel automatisch gedimd. Een fascinerend schouwspel om te zien hoe de koplampen continu hun blikveld aanpassen, maar vooral bijzonder ontspannend om ten allen tijde een maximale zichtbaarheid te krijgen. Handig wanneer je urenlang tegen 160 km/u over een kronkelende en onverlichte snelweg dendert.

Een marstempo dat de hybride E ook vlotjes uit zijn wielen schudt. De transmissie reageert wat sloom wanneer je het gaspedaal vloert, zelfs in de Sport-stand. Maar eens alle neuzen in dezelfde richting staan, doet hij zijn 300-badge geen oneer aan. Meer kopzorgen hadden we over het verbruik. Een kwestie van roderen én van gewenning, dachten we aanvankelijk. Maar meer dan een maand verder blijft onze Mercedes een dikke 7 liter diesel achterover slaan.

P1160298

Het is dan ook een kwestie van alles uit het hybride systeem te leren persen. De auto rijdt slechts volelektrisch als je het gaspedaal aait alsof het je pasgeboren kleine was. Eens je dat gevoel onder de knie hebt, kan je files afwerken zonder een druppel diesel. Momenteel is ons record 6 liter, maar dat zou dus nog beter moeten kunnen. Het moet ook, zoniet maakt deze dieselhybride (die 6.000 euro meer kost dan de 250 CDI) zijn beloften niet waar. Binnenkort nog eens wat verder uitdiepen, dus.

Los daarvan legt de E een foutloos parcours af als reisbreak: een reusachtige koffer, comfortabele stoelen (multicontourzetels), een autonomie van een goeie 1.000 kilometer en een chassis dat stabiel als een TGV op de weg ligt. Tussenstand na het eerste examen Duits: geslaagd, maar nog geen grote onderscheiding.

LD 059

Geschreven door op