Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / MERCEDES E 300 BLUETEC HYBRID BREAK (4)

Mercedes heeft het warm water niet opnieuw uitgevonden toen het een elektromotor koppelde aan een diesel. Rest wel de vraag of de oplossing die ze in Stuttgart hebben uitgedokterd beter is dan die van Volvo of Citroën.

MERCEDES E 300 BLUETEC HYBRID BREAK (4) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een vergelijking die zich overigens al een tijdje opdrong. Voornamelijk omdat dit trio dieselhybrides werkt volgens een compleet andere insteek. Volvo gaat daarbij het verst. Zijn V60 D6, zoals de Zweedse hybride officieel door het leven gaat, haalt namelijk als enige een elektrisch rijbereik die naam waardig. Zijn de lithiums na 20 kilometer leeg, dan is de Volvo ook de enige die je nadien gewoon aan het stopcontact kan hangen. Of je laadt hem bij tijdens het rijden, een functie die eveneens uniek is voor de Zweed.

E 300 Hybrid V60 D6 DS5 Hybrid4 - Peter Staes/AutoWereld

De DS5 Hybrid4, zeg maar de Citroën-helft van het groene PSA-verhaal, gooit het over een andere boeg. De elektromotor op de achteras steunt alleen als daar specifieke vraag toe is. Je kan wel zuiver op batterijen rondsnorren, maar veel meer dan een paar kilometer haal je dan niet. Ook voor de extra paarden hoef je het niet te doen. De Fransen claimen wel dat deze DS5 200 pk op het asfalt zet, maar in praktijk gebeurt dat hoogst zelden.

E 300 Hybrid V60 D6 DS5 Hybrid4 - Peter Staes/AutoWereld

Wel het vermelden waard, is de vierwielaandrijving. Door de hele elektrostructuur achteraan in te bouwen, en daar de wielen aan te drijven, krijg je een wisselwerking tussen voor- en achterkant die je uit een aantal hachelijke situaties kan halen. Verwacht je echter niet aan een terreinrat, daarvoor zijn de elektrische prestaties gewoon te beperkt. Een vlieger die trouwens ook opgaat voor de Volvo, die, op dezelfde manier opgebouwd, maar wel beter geschapen in het elektrodepartement, je evenmin ver helpt op onverhard.

E 300 Hybrid V60 D6 DS5 Hybrid4 - Peter Staes/AutoWereld

Rest nog de Mercedes. In tegenstelling tot zijn concurrenten rekent onze E 300 op een 20 kW sterke elektromotor die verstopt zit tussen de 2,1 liter-diesel en de zeventrapsautomaat. In theorie moet dat molentje de kloeke Break vlot krijgen en gedurende een tweetal kilometer ook kunnen houden, al vertaalt zich dat in praktijk in kruipsnelheden waar zelfs slakken voor zouden passen.

Nee, meer nog dan de andere twee, dient de elektrische support zuiver en alleen om bij vollast het verbuik te helpen luwen. Een missie waar de bijkomende installatie, zo bleek een paar weken terug, niet altijd even succesvol in slaagt. 

E 300 Hybrid V60 D6 DS5 Hybrid4 - Peter Staes/AutoWereld

Het is dus maar wat je verwacht. Geitenwollensokken zullen eerder hun gading vinden bij Volvo, het prijsbewuste klienteel wordt bij Citroën verwacht en wie gesteld is op luxe moet naar Mercedes. Sowieso vraagt elk van deze hybrides een serieuze slok water bij de wijn. Iets om in het achterhoofd te houden als er weer eens kwistig wordt gezwierd met de mooie (en bijgevolg fiscaal gunstige) CO2-resultaten.


E 300 Hybrid V60 D6 DS5 Hybrid4 - Peter Staes/AutoWereld

Geschreven door op