Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / RENAULT TWINGO - Confrontatie

Tijd voor een confrontatie, en dit keer zetten we de atmosferische Twingo lijnrecht tegenover zijn turbo-variant. Welke molen kan zich het best weren in de stad?

15.375 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

De mogelijkheden? De SCe 70, een atmosferische 1.0 liter met 70 pk (die eveneens met Start & Stop te verkrijgen is), of de TCe 90, een 0.9 liter turbo voortgestuwd door 90 paarden. Geleverd met het atmosferische 1.0 litertje krijg je van het achterwiel aangedreven karretje precies wat je mag verwachten: een guitig, maar vrij behaaglijk wegcomfort. De MacPhersons voor- en de U-vormige Dion-as achteraan zorgen ervoor dat de Twingo aardig op de weg blijft, weliswaar met de nodige ruimte voor sport en spel. Maar eens de SCe zijn natuurlijke stadshabitat verlaat en er een hoger tempo wordt vereist, valt de zwakste van de twee uit zijn rol.

Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography

Bij de 0.9 liter turbo-variant verloopt het ietwat anders. Door zijn strakker afgestelde ophanging scoort het pittige broertje, wat comfort betreft, heel wat minder. Wil je niet zitten knikkebollen achter het stuur bij de eerste de beste put in het wegdek, dan is de SCe sowieso de betere keuze.

Al heeft elk voordeel ook een nadeel, een bonus die in het geval van de TCe uitbetaald wordt in pk's en bijgevolg vlottere prestaties. Waar de atmosferische 1 liter in 17,6 seconden en met de nodige moeite van 0 naar 100 trekt, haspelt de TCe 90 diezelfde oefening haast spelenderwijs af in 10,8 tellen. Meer plezier, zowel binnen als buiten de stad dus, met zelfs op de snelweg een aanvaardbare grinta. Al zullen snelle meervaksbanen wel nooit het favoriete speelterrein worden van de Twingo. De iets pittigere acceleratie laat zich natuurlijk wel voelen in het brandstofverbruik: een ritje met de TCe resulteerde in een gemiddelde dorst van 9,5 liter per 100 km, terwijl de SCe met 7,1 liter per 100 km rondkwam.

Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography

Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography

En het is niet alleen de benzine die zorgt voor een meerkost. Doordat de TCe meteen komt met het duurste Intens-uitrustingsniveau, betaal je voor het iets snellere karretje al meteen 13.450 euro. En dat terwijl de SCe 70, die het uiteindelijk meer dan behoorlijk doet in de urbane leefwereld waarvoor hij werd ontworpen, al voor een dikke 4.000 euro minder van de band rolt. Je ontbeert dan weliswaar de kracht en de leuke aankledingsmogelijkheden van de TCe, maar de leuke en natuurlijke uitstraling van de Twingo blijft gelukkig ten allen tijde gevrijwaard.

Sce 70
Motor: 999 cc (L3, atmosferische benzine), 53kW/70 pk bij 6000 opm, 91Nm bij 2850 opm Transmissie: achterwielaandrijving, manuele vijfbak Afmetingen: 3595/1646/1554 mm Prestaties: 151 km/u, 0-100 km/u in 14,5 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 4,2 l/100 km (95 g/km) Prijs: 9.650 euro

Tce 90
Motor:  898 cc, (L3 + turbobenzine), 66 kW/90 pk bij 5500 opm, 135 Nm bij 2500 opm Transmissie: achterwielaandrijving, manuele vijfbak Afmetingen (l/b/h): 3595/1646/1554 mm Prestaties: 165 km/u, 0-100 km/u in 10,8 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 4,3 l/100 km (99 g/km) Prijs: 13.450 euro

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault Twingo

Geschreven door op

De concurrenten