Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / SSANGYONG TIVOLI - Slot

De Ssangyong arriveerde met de nodige scepsis en argwaan. Want kwam de Tivoli niet uit een onkundig Koreaans nest waar de technische capaciteiten waren blijven steken net voorbij de eeuwwisseling? 

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Vooroordelen die de Ssangyong op een paar maanden tijd volledig de kop wist in te drukken. De Tivoli hield niet alleen vast aan de voordelen waarvoor het merk altijd al werd geroemd (veel waar voor weinig geld), maar koppelde dat evenzeer aan een een gedegen weggedrag, een volledige uitrusting en een meer dan behoorlijke afwerking.

Alleen over zijn 1,6 liter staan we nog in dubio. Hoewel de vierpitter de nodige adelbrieven kon voorleggen, bleek de door het Oostenrijkse AVL gebouwde molen zich maar net staande te kunnen houden in onze Belgische verkeersjungle. De pees moest er stevig op om vlot mee te kunnen met de snelle jongens, wat anticipatie vergde en het nodige geroer in de zesbak. Inzet die uiteraard ook zijn tol eiste aan de pomp: 8,5 liter kan je dan ook bezwaarlijk catalogeren als zuinig. Wel geen klachten over lawaai, het blok zat mooi verpakt en hield zich bijgevolg koest bij haast elke opgelegde snelheid. Al hadden we met plezier een paar gespaarde decibels opgeofferd voor wat extra mechanische ijver.

Nu goed, het is een opmerking in de marge die de zegemars van de Tivoli niet heeft vertraagd, laat staan gestopt. Nadat de Ssangyong in AutoWereld 357 de maat had genomen van de Suzuki Vitara (inderdaad, die andere langeduurtester), mocht de Koreaan een dikke week later nog eens op het hoogste schavot bij de Gezinswagen van het Jaar-verkiezing (weliswaar met een diesel tussen de voorwielen). Een poll waar niet alleen het journaille zijn zegje mag komen doen, maar evenzeer, en misschien zelfs nog meer, de modale Vlaming. Op de bijhorende oorkonde stond overigens dezelfde lof te lezen die wij hier de afgelopen maanden hebben lopen verspreiden, waarmee je het bij deze dus ook eens van een ander hebt gehoord.

 

Verwante testen

In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Tivoli

Geschreven door op

De concurrenten