Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / TOYOTA GT86 (1)

Weet je nog hoe je je voelde elke 6de december, zo net toen je had ontdekt dat de Sint was langsgeweest. Goed, dan kan je je een idee vormen wat het met ons deed toen Toyota zijn GT86 af kwam zetten aan de redactie.

TOYOTA GT86 (1) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

We hebben altijd al een serieuze boon gehad voor de Toyota en diens eeneiige Subaru-tweelingbroer. De BRZ werd vorig jaar dan ook, volledig terecht, onze auto van de maand, een eer die de GT86 nu een paar maanden lang mag komen verdedigen.

Al lijkt die opdracht moeilijker dan ze in werkelijkheid is. Van zodra hij zijn oranje kap de hoek omstak, waren we terug verkocht. Zijn streng loensende koplampen, scherpe snuit, brede kont en joekels van uitlaten zijn zo over the top dat het eigenlijk weer hip wordt. Het is dan ook een machtige stijl, hintend naar die al even foute jaren 80 maar dan doorspekt met wat hedendaagse toetsen. Hoe het ook zij, zijn design doet ons hart alvast sneller slaan.

Een ritme dat alleen maar crescendo gaat als we er ook de hort mee optrekken. God, wat rijdt die Toyota toch zalig! De 200 paarden van de 2 liter-viercilinder-boxermotor mixen zo geweldig met het sportstuurtje, de kort schakelende zesbak en de puik afgestelde MacPhersons voor- en de multilink achteraan dat elke kilometer een waar feest is. Je hoeft er zelfs niet eens snel voor te gaan.

_MG_4364

De sensaties die de GT86 met bakken levert, dien je dan ook veeleer te zoeken in de manier waarop de Toyota de hoek om stuurt. Perfect op de koord als je dat wil, schuivend over z’n achterwielen als je daar om vraagt. Maar steeds met een quasi perfecte controle. Een eerlijke manier van rijden zoals dat decennia terug gemeengoed was, maar door de jaren heen, door alsmaar rigoureuzere reglementeringen, wat naar het achterplan werd verdreven. Gelukkig herinnerden de Japanners zich net op tijd hoe sportwagens zich horen te gedragen.

Dat puike stuurgedrag is trouwens nog voor een andere reden mooi meegenomen. Het leidt namelijk voldoende de aandacht af van de hier en daar kwakkelende materiaalkeuze binnenin. De plastics van het dashboard, de toetsen van de zetelverwarming, de draaiknoppen, het voelt allemaal wat oldschool aan. En deze keer bedoelen we dat niet in de goede zin. Ook de rode accenten op de zetels en het stuur vloeken met de goede smaak, al hebben we daarmee meteen de grootste kritiek getackeld. Want op de zit in de goed steunende kuipjes, de perfecte stuurpositie of de behoorlijke kofferruimte valt niets af te dingen. Er was zelfs nog ruimte voor een achterbankje. Niet dat die veel plaats biedt, maar het is leuk om weten dat je je jeugdjaren kan herbeleven zelfs als je ondertussen een nageslacht hebt rondlopen. En laten we op de redactie nu net een aantal (kersverse) vaders rondlopen hebben.

De GT86 heeft sinds zijn komst dan ook nog niet veel stilgestaan. En zal dat ook de komende maanden weinig doen, daarvoor hebben we teveel in petto voor de Toyota. Overigens willen we daarbij allerminst egoïstisch zijn. Ook jullie krijgen namelijk de kans hem in al zijn glorie te ontdekken. Wat je daarvoor dan moet doen? Vooral onze website en het magazine in de gaten houden, tiens.

 IMG_7224

 

Motor: 1998 cc, H4 (benzine), 147 kW/200 pk bij 7000 opm, 205 Nm bij 6400-6600 opm Transmissie: achterwielaandrijving, manuele zesbak  Prestaties: 226 km/u, 0-100 km/u in 7,6 sec. Normverbruik: 7,8 l/100 km CO2-uitstoot: 181 g/km Prijs: 31.690 euro (prijs testvoertuig: 34.659 euro)

In dit artikel : Toyota, Toyota GT86

Geschreven door op

De concurrenten