Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / VOLVO V40 CROSS COUNTRY D3 & DACIA SANDERO STEPWAY TCe (5)

Ze zien eruit alsof ze modder vreten, maar kunnen ze dat ook? We trokken onze Dacia en Volvo dan ook hun laarzen aan en stuurden ze het bewandelde pad af.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

20130426 5765 LANGEDUURTEST: Volvo V40 Cross Country D3 & Dacia Sandero Stepway TCe (5)


Een goede voorbereiding is de helft van het werk. Want het moge duidelijk wezen dat noch de Sandero Stepway, noch de V40 Cross Country, beide zuiver aangedreven op de voorwielen, gebouwd zijn voor een leven naast het asfalt. Vooraleer we dus onze langeduur-Dacia en Volvo de offroadpiste opsturen, dienen er eerst wat hokjes te worden afgevinkt.

20130426_5773

Zo willen we om te beginnen wel eens weten welke voorzorgen de respectievelijke constructeurs zelf genomen hebben om hun avonturiers heelhuids door de occasionele veldbaan te loodsen. Weinig tot niets is helaas de vaststelling. Geen beschermplaat onder de motoren en dus een reëele kans op oliegelek als een steen zijn kop iets te hoog steekt. Een klop- en trektest van de plastics laat dan weer verstaan dat een onzachte aanraking steeds gepaard zal gaan met blijvende schade. Veel meer dan wat krassen zullen de kunstof stroken dan ook niet voorkomen. Dat wordt dus oppassen geblazen.

We zijn op de terugweg en kunnen maar één ding concluderen: beide langeduurtesters hebben ons aardig verrast. Vooral dan de Volvo. Hadden we er geld moeten opzetten, dan hadden we zijn opgave kilometers eerder voorspeld. Maar kijk, bijna elk obstakel dat we de V40 voor de wielen wierpen, tackelde hij ook. We klauterden er steile en spekgladde hellingen mee op, bengelden met een achterwiel in de rug en schraapten het gras van een middenberm. Steeds een wielslag verder van de bewoonde wereld.

20130426_5795

Dat gezegd zijnde, kunnen we niet anders dan de Stepway vandaag uitroepen tot laureaat. De Dacia beroept zich op een laag gewicht, dunne bandjes en genoeg grondspeling om de meeste hindernissen tussen de wielen te laten passeren. Het volstaat om er een heel eind de natuur mee in te raken, ook al werd de Stepway daar in de eerste plaats niet voor gebouwd.

Tot slot is er nog een ultieme reden waarom we de volgende keer resoluut het stuur van de Stepway kiezen om er op uit te trekken. Diens zwarte en goedkope interieur laat zich een stuk makkelijker poetsen dan de bleke en elegante binnenkant van de Cross Country.

20130426_5776

Geschreven door op