Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / BMW R 18 (2020) - motortest

De BMW R 18 is een cruiser die aangedreven wordt door een boxermotor met een cilinderinhoud van 1,8 liter. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

BMW flirte in het verleden al eens met de cruisermark, maar een inslaand succes kon je de R 1200 C moeilijk noemen. Bouwend op het succes van bestsellers zoals zoals de R 1250 GS waagt het Beierse merk zich aan een nieuwe poging om de Easyriders van deze wereld naar zich toe te trekken. En daarvoor rekenen ze op "dikke Bertha", want de BMW R 18 wordt aangedreven door de dikste boxermotor die ooit in een motor gehangen is. De cilinderinhoud van het platte tweecilinderblok bedraagt 1.802 cc, het piekvermogen 91 pk en het maximumkoppel 158 Nm (bij nauwelijks 3.000 opm). 

De R 18 is een retromodern amalgaam van klassieke BMW-modellen dat je tot in het oneindige kan aanpassen middels de ellenlange optielijst. Belangrijker is de boodschap, want met deze cruiser maakt BMW een comeback in een segment dat traditioneel beheerst wordt door de Amerikaanse concurrentie. En die willen de Duitsers een hak zetten met een eigen interpretatie van "bigger is better". Wat moeten we nog onthouden:

  • Met een cilinderinhoud van 1,8 liter is dit het dikste boxerblok uit de motorgeschiedenis
  • De BMW R 18 is niet superkrachtig, maar beschikt wel over een massieve 158 Nm aan koppel
  • BMW vraagt 22.850 euro voor de R 18, maar de prijs loopt snel op

Test BMW R 18 (2020)

Dikke Bertha is een kanon uit de Eerste Wereldoorlog. Hoe gevaarlijk is de BMW R 18?

Met een gewicht van dik 345 kilo is het uiteraard werken geblazen op de R 18, maar zelfs in de gietende regen stuurt deze BMW neutraal en met veel vertrouwen. Toch zolang het blok geen woordje gaat meespreken. Zelfs starten is een belevenis: de in de lengterichting geplaatste krukas laat de R 18 immers kantelen zoals geen enkele Amerikaanse muscle car dat kan. En ook tijdens het rijden voel je die draaiende massa af en toe, wanneer je ontkoppelt om een versnelling lager te kiezen als je al lichtjes op hellingshoek een bocht instuurt, bijvoorbeeld. Dan voel je de BMW R 18 onder je bewegen.

Als je ooit een dikke Amerikaanse muscle car hebt zien starten of stationair gas geven, dan weet je dat zelfs een paar ton aan Amerikaans staal in de tegenovergestelde richting van de draairichting van de krukas gaat kantelen. Omdat de krukas van de BMW R 18 net als bij de Amerikaanse V8’s in de lengterichting in het frame hangt, krijg je hetzelfde effect. En hoe zwaarder het motorblok, hoe zwaarder die krukas en dus hoe heviger die beweging. Omdat de R 18 dus de dikste boxer is die ooit in een motorfiets is gehangen, kantelt de R 18 dus meer dan eender welke BMW die we ooit reden. Tijdens het rijden valt dat minder op, maar bij het starten zet je je best wel even schrap.

Is dat een probleem? Absoluut niet, het geeft de R 18 een extra dosis karakter. Maar wie zich snel stoort aan beweging in de motor zoekt het beter elders, wellicht. Zonder dat blok en z’n motorkarakter zou de R 18 zelfs te steriel aanvoelen, zoals dat bij een heleboel BMW-motoren het geval is. Het geluid helpt niet, want voor een 1.800 cc klinkt deze cruiser niet meteen indrukwekkend. Dat kan je op het conto van de Euro 5-regelgeving schrijven, maar de Amerikaanse concurrentie (lees Harley-Davidson en Indian) weten toch een mooiere soundtrack te componeren.

BMW heeft het nochtans over Rock 'n Roll?

Daarmee verwijst BMW naar de rijmodi van de R 18. Naast de Rain-stand heb je ook de settings Roll en Rock, die spelen met de kalibratie van de gasrespons, het ABS-remsysteem en de tractiecontrole. De gekozen rijmodus heeft geen invloed op het beschikbare vermogen; je hebt altijd en overal een stoeterij van 91 paarden tot je beschikking. Niet geweldig veel, maar dat gebrek aan vermogen wordt netjes gecompenseerd door de overvloed aan motorkoppel. De R 18 is niet bloedstollend snel, maar wel sneller dan hij eruitziet. 

En stuurt de R 18 ook sneller dan hij eruitziet?

Eerlijk? Dat weten we niet. Tijdens onze testrit regende het pijpestelen en de nochtans prettige stuurmanswegen rond München stonden helemaal blank. We hebben het dus niet aangedurfd om dit gevaarte vol overgave van de ene naar de volgende bocht te jagen. Voor zover we dat kunnen inschatten in deze moeilijke omstandigheden, stuurt de BMW R 18 best licht en opvallend stabiel. Daarbij wordt hij geholpen door het lage zwaartepunt van de boxermotor. Het blijft een beetje duwen en trekken, maar dat is bij de powercruisers van de concurrentie ook het geval.

Zou een Telelever het stuurgedrag niet verbeteren?

Een Telelever is een voorvorksysteem dat het sturen splitst van het veren en het dempen. Maar niet alle BMW-modellen hebben die alternatieve voorwielophanging; eigenlijk beschikken enkle de R 1250 GS en RT over dergelijke technologie. De overige BMW-modellen houden het bij traditionele telescoopvorken. Misschien had de R 18 wel baat gehad bij dergelijke Telelever-oplossing, maar dat viel niet te rijmen met de geschiedenis. De R 18 is immers geënt op de BMW R5 uit 1936, de eerste motor met... telescoopvorken. Van een Telelever was dan ook nooit sprake. Achteraan vertrouwt de BMW R 18 op een monoshock. De voor- noch de achterophanging is instelbaar.

Test BMW R 18 (2020)

Conclusie?

Met de R 18 keert BMW terug naar het cruisersegment, een comeback die we als een schot in de roos durven omschrijven. Hij ziet er goed uit en rijdt, ondanks die aparte sensaties van het boxerblok, meer dan behoorlijk. Al mocht het ons net iets stouter, nog iets meer rock 'n roll.

Bron:  Lees het volledige testverslag in Motorrijder magazine (oktober  2020), te bestellen via www.motorrijder.be of te koop in de dagblad- of boekhandel.

 

 

Onze partner voor motornieuws en -testen