Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Ducati Monster (2021) - enkel de naam

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De nieuwe Ducati Monster is zo nieuw dat eigenlijk enkel de naam behouden bleef. AutoGids doet de test.

Concept

De Ducati Monster is de oer-naked, de motor die het minimalisme naar een ander niveau heeft getild en zo de meest populaire klasse van Europa eigenhandig in het leven riep. Dit model wist de Italiaanse constructeur ook te redden van de ondergang, sinds 1992 wist Ducati immers meer dan 350.000 exemplaren van de Monster aan de man en vrouw te brengen. Tijd voor een stevige opfrisbeurt, moet Bologna gedacht hebben. En ze pakten het serieus aan door van een wit blad papier te vertrekken.

De Ducati Monster gebruikt de L-twin die we kennen uit de Hypermotard, de Multistrada 950 en deSupersport. Het blok heeft een cilinderinhoud van 937 cc, verzamelt een vermogen van 111 pk en beschikt over 93 Nm aan koppel. De motor krijgt een gloednieuw frame, met een veredeld balhoofd dat rechtstreeks op het blok gemonteerd wordt en slechts 3 kilogram weegt. Samen met een heleboel andere dieettoepassingen wordt het gewicht van de Ducati Monster gedrukt tot 166 kilogram - rijklaar wordt dat er 188 kg. 

Qua elektronica is de Ducati Monster mee met de tijd. De naked komt met zowel tractiecontrole als met een hellingshoekgevoelig ABS, helemaal in te stellen naar persoonlijke wens (via verschillende rijmodi). Ook standaard aanwezig; een quichshifter en een launch-controlefunctie voor nog snellere stoplichtsprintjes. En dat allemaal voor 11.290 euro. De Ducati Monster kan je ook als Plus bestellen, dan krijg je er een compact kuipruitje en een duozadelcover bovenop. Loop 2022 komt de met betere hardware gezegende Ducati Monster S het gamma vervoegen.

2021 Ducati Monster

Rijgedrag

Er is best wat kritiek op het nogal gelikte uiterlijk van de nieuwe Ducati Monster, die door de motorliefhebbers gezien wordt als een designicoon. Lelijk kan je de Italiaan moeilijk noemen, maar lijnenspel ontbeert het viscerale kantje van zijn voorgangers. Die designtrend is niet nieuw; net zoals we dat eerder vaststelden bij de Multistrada V4 lijkt Ducati emotie aan de kant te schuiven. Ze willen gewoon goede motoren maken, motoren geen mantel der liefde nodig hebben om begeerd te worden.

Dat merk je zodra je opstapt. Je zit gewoon goed op de nieuwe Ducati Monster, zonder dat er ergens iets in je been port en de zenuwen in je nek gekneld raken. Hij rijdt ook ontzettend gemakkelijk, Geen gebok in de lage toerentalle, geen loodzware koppeling en geen eigengereid stuurgedrag. En daardoor krijgt het gevierde Testretta-blok het toneel om te schitteren. De Ducati Monster voelt kwalitatief aan en toont zich bijzonder gebruiksvriendelijk, terwijl de lichte bouw ervoor zorgt dat de prestaties en het weggedrag overtuigen.

2021 Ducati Monster

Verdict

De nieuwe Ducati Monster duikt een ander spectrum in. Minder een bruut, samengeraapt Monster van Frankenstein, dan wel een meer gerafineerde Dracula. Waardoor de populaire naked wellicht nog verleidelijker igeworden is. Na 30 jaar is de Ducati Monster eindelijk volwassen geworden. En dat is een goede zaak, zelfs al gaat er een beetje karakter verloren.

Bron:  Lees het volledige testverslag in Motorrijder magazine.

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars