Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / Ducati Panigale V4 (2018) - motortest

Geschreven door op

Prijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

Trôp is niet altijd teveel. AutoWereld doet de test met de Ducati Panigale V4, die 226 pk sterk is voor amper 174 kilogram.

Wat is dit?

De Ducati Panigale V4 is de snelste productiemotor die ooit gebouwd is. Een piekvermogen van 226 pk voor een drooggewicht van 174 kilogram, dat resulteert in een ontwaarschijnlijke verhouding van van 1,3 pk/kg. Pakweg een Ferrari 488 Spider zet daar 0,47 paarden per kilo tegenover.

Het vermogen, het gewicht en de acceleratie benaderen die van een MotoGP-machine. De enige vierwieler waarmee je de Panigale V4 kan vergelijken, is de F1-bolide. Die laten een gewicht-pk verhouding optekenen van 1,4 pk per kilogram. Maar die hebben viercontactoppervlakken die bijna zo groot zijn als een A4-blad. De Panigale moet het stellen met twee banden die elk een contactoppervlak hebben de grootte van een creditcard.

We vaten even samen:

  • Ducati’s eerste moderne V4
  • Topsnelheid meer dan 300 km/u
  • Gericht op circuitgebruik, maar ook bruikbaar op de openbare weg dankzij uitgebreide elektronica
  • Gebaseerd op de motor waarmee Ducati vice-wereldkampioen in de MotoGP werd

2018 Ducati Panigale V4 Valencia

Wat maakt de Panigale V4 zo speciaal?

Ducati heeft naam en faam gemaakt met zijn tweecilinders. Dit is de eerste vierpitter die de fabriek uit Bologna bouwt voor een breed publiek. Hij is gebaseerd op de MotoGP-racer waarmee Ducati vorig jaar ei-zo-na de wereldtitel wegkaapte.

Is dit niet van het goede teveel?

We reden met de Ducati Panigale V4 op het MotoGP-circuit van Valencia. Net zoals je het vermogen van een supercar slechts op dit soort omlopen ten volle kunt benutten, kun je met de nieuwe Duc ook alleen maar voluit gaan op een circuit. En zelfs daarvoor moet je van goeden huize zijn. Daarom heeft Ducati zijn nieuwe superwapen een uitgebreid elektronicapakket meegegeven.

Tractiecontrole, wheeliecontrole, ABS dat zelfs werkt onder hellingshoek en een keuze uit verschillende motorkarakters. Dit elektronisch vangnet zorgt ervoor dat er niet eens zoveel fout kan gaan. Het Playstation-gevoel is niet ver weg.

2018 Ducati Panigale V4 Valencia

Hoe snel gaat ie?

De topsnelheid van de Panigale V4 konden we niet uittesten op Valencia. In de vijfde versnelling haalden we 278 km/u. En dan kun je nog eens opschakelen. De top ligt naar schatting rond de 315 km/u, maar loeihard rechtdoor gaan is op zich niet zo moeilijk. Voluit accelereren met 226 pk onder je achterwerk, is dat wel. De Panigale V4 flitst naar 100 km per uur in minder dan 3 seconden.

En op de openbare weg?

We konden met de Panigale V4 aan de slag op een afgesloten circuit. Onder gecontroleerde omstandigheden, heet dat dan. Maar de Ducati Panigale V4 is wel een gehomologeerde wegmotor. Het spreekt voor zich dat in het verkeer voluit gaan met deze motor, geen optie is. Meer zelfs, als je alleen de eerste twee versnellingen gebruikt, kun je overal je rijbewijs kwijt geraken.

Ducati gaf deze Panigale, net als al zijn motoren, een elektronisch vangnet mee dat rijden zo veilig mogelijk maakt. Bovendien kun je het motorkarakter zo aanpassen, dat hij onder deze omstandigheden ook nog gemakkelijk te berijden is. Het motorkarakter wordt dan gematigder, het comfort van de ophanging groter. Maar het blijft een extreme sportmotor. Zoals er wel meer zijn.

2018 Ducati V4 Panigale Valencia

Het AutoWereld-verdict

Dit is geen motor voor beginnende motorrijders. Wie er voor kiest, heeft bij voorkeur al een pak ervaring. En een goed gespijsde bankrekening. Het basismodel kost 22.900 euro, de S-versie met elektronisch gestuurde ophanging 29.300 euro en de op competitiegebruik gerichte Speciale-versie maakt je maar liefst 39.900 euro lichter.

Elk van deze versies staat synoniem voor het toppunt van sportief motorrijden. Je kunt er letterlijk opspringen, een een eindje rijden naar een circuit en zonder enige aanpassing een ganse dag op een gesloten omloop gaan stoeien. Dit is het equivalent van een supercar. Maar dan op twee wielen. Met alle voor- en nadelen vandien. Maar in zijn categorie, staat de nieuwe Duc alvast op eenzame hoogte.

Meer info over de nieuwe Ducati V4 Panigale vind je HIER!