Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / Honda Forza 750 (2021) - motortest

Honda vervangt de Integra door deze Forza 750. AutoWereld doet de test met de sportieve scooter.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Scooters winnen aan belang in motorland. Naast de praktische kant zetten de constructeurs steeds vaker in op rijplezier, zoals Honda met deze Forza 750. Eigenlijk is dit een kruising tussen een maxiscooter en een klassieke motorfiets, met een grote motor, een semi-automatische transmissie en grotere wielen. 

Wat moeten we onthouden van de Honda Forza 750?

  • Twin van  750 cc, 59 pk en 69 Nm sterk
  • Semi-automatische DCT-versnellingsbak
  • Eerder een kruising tussen een scooter en een motor
  • Wielen: 17 inch voor- en 15 inch achteraan
  • Geen riem, maar een klassieke ketting
  • TFT-kleurenscherm

Test Honda Forza 750 - AutoWereld 2021

Waarom een scooter?

Wie een beetje vlot op zijn werk wil geraken, kan geen beter vervoersmiddel kiezen dan een scooter. Met je benen netjes weggestopt achter het kuipwerk blijf je beschermd tegen de weersomstandigheden. Of tegen een openslaande deur van een net geparkeerde auto. Je bagage kan je kwijt onder het zadel, ook als dat een zak aardappelen is. Probeer dat maar eens met een elektrische fiets. Bovendien toont een scooter zich snel en wendbaar genoeg om vlot door het stadsverkeer te geraken, ook als daar een stukje snelweg aan vooraf zou gaan. De voordelen zijn legio. Het nadeel is dat scooters nog steeds niet met rijplezier worden geassocieerd.

En daar wil de Honda Forza 750 iets aan veranderen?

Dat is toch het opzet, jawel. De Forza 750 is een zogenoemde maxiscooter, aangedreven door een parallelle twin met een cilinderinhoud van 750 cc, goed voor een vermogen van 58,7 pk voor een maximaal koppel van 69 Nm. Die trekkracht komt reeds vrij vanaf 4.750 toeren, zodat je over genoeg power beschikt om elke turbodiesel uit het wiel te sprinten wanneer het licht op groen springt. Honda koppelt die tweecilindermotor aan een gerobotiseerde DCT-bak met dubbele koppeling. Deze transmissie schakelt automatisch, maar via de knoppen aan het stuur kan je ook manueel van verzet veranderen. In de Sport-modus krijg je een dot tussengas bij het terugschakelen.

Test Honda Forza 750 - AutoWereld 2021

Om de stabiliteit te verbeteren, zegent Honda de Forza 750 met grotere wielen: vooraan 17 en achteraan 15 duim. De Japanners hebben ook het zwaartepunt zo laag mogelijk gemaakt, zodat de maxiscooter wendbaar blijft. Bovendien weet je je altijd geruggesteund door een heleboel elektronische rijhulpmiddelen, waaronder een tractiecontrole. Je mist het "gooi 'm maar de hoek om"-gevoel van een conventionele scooter met kleinere wielen, zoals ook met een mountainbike wat minder kwiek reageert als een BMX. Het is altijd een beetje geven en nemen.

Waar gaat de Honda Forza de mist in?

Op een koude winterdag apprecieer je de windbescherming, maar het vrij brede en laaggeplaatste motorblok verhindert ons wel om de voeten en benen volledig achter het kuipwerk te verstoppen. De koude luchtstroom hebben we dan ook via onze laarzen en motorjeans naar boven voelen kruipen, terwijl onze benen nat werden door te regen. En dat is jammer, want die goede bescherming tegen de weerstomstandigheden is net een van de belangrijkste aankoopargumenten voor een scooter. Ook de spiegels van de Honda Forza 750 staan slecht: te ver naar voren, waardoor je een dode hoek krijgt.

Test Honda Forza 750 - AutoWereld 2021

We begrijpen evenmin waarom Honda de Forza 750 niet zegent met een onderhoudsvrije riem. Om de ketting te beschermen, wordt die helemaal weggewerkt. Maar daardoor wordt het smeren ervan wel aanzienlijk bemoeilijkt. Alweer een toegift op het complexloze gebruik waarvoor een scooter eigenlijk hoort te staan.

Conclusie

De Honda Forza 750 combineert de voordelen van een scooter met die van een motorfiets, maar niet zonder ook een heleboel nadelen van die twee motorconcepten over te nemen. Dat neemt niet weg dat het een van de betere, vooral vlottere manieren blijft om plezierig naar het werk te pendelen. 

Bron:  Lees het volledige testverslag in Motorrijder magazine (januari 2021), te bestellen via www.motorrijder.be of te koop in de dagblad- of boekhandel.

 

 

 

 

.     

 

Onze partner voor motornieuws en -testen