Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / Honda X-ADV (2017) - motortest

Er worden de jongste jaren net zoveel nieuwe continenten ontdekt als er nieuwe motortypes komen. Toch is Honda er in geslaagd een model te bouwen dat in zijn eentje een nieuw segment in het leven roept. De X-ADV is misschien wel de eerste SUV bij de motorfietsen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Honda X-ADV is een kruising tussen een scooter en een trail.

  • De opbergcapaciteiten en bescherming van een scooter
  • Een DCT-koppeling die je toelaat te kiezen tussen een automatische en handgeschakelde bediening van de versnellingen
  • Een 745 cc-twin die 54 pk en 64 Nm levert
  • Lange veerwegen en all-roadbanden waardoor je er ook op onverharde ondergrond mee aan de slag kunt
  • Prijs: 11.499 euro en daarmee is de X-ADV concurrentieel geprijsd

Is dit nu een scooter of een motorfiets?

Eigenlijk geen van beide. Puur op het uiterlijk afgaand zou je kunnen vermoeden dat het een scooter is, maar hij heeft een frame dat dichter aanleunt bij dat van een motorfiets en een DCT-transmissie, een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling.

Met een langere veerweg, het 17-duimsvoorwiel en zelfs de optie om voetsteunen als op een motorfiets te monteren, zou je hem dan weer als pure motor moeten bestempelen. Maar daar zullen de meeste motorrijders dan weer eens goed om lachen.

De X-ADV doet wat Coca-Cola in zijn Zero-reclame belooft: het beste van twee werelden combineren. Je hebt hier de opbergruimte, windbescherming en het comfort van een scooter, maar de prestaties zijn vergelijkbaar met die van een middenklasse motorfiets. Dit alles maakt van de X-ADV ook een tweewieler die zeer geschikt is voor woon-werkverkeer.

Honda X-ADV

Wat zijn de voordelen van dit concept?

Anders dan de rest zijn, is niet altijd een pluspunt. Maar in het geval van de X-ADV zien we toch een aantal troeven. Het is bijvoorbeeld heerlijk om op een scooter bij het aanremmen naar een bocht ook te kunnen afschakelen. En ook al is de X-ADV meer geschikt voor de Urban jungle dan die van Borneo, je kunt er letterlijk alle kanten mee op. Wendbaar en handig in de stad, sportief op secundaire wegen en verrassend sterk off-road.

Voeg daaraan toe dat je best wat bagageruimte onder het zadel hebt en zeer goed beschermd bent tegen weer en wind en het is duidelijk dat de X-ADV een pure cross-over is. In de goede zin van het woord.

Op welk vlak scoort de X-ADV minder goed?

Je kunt je afvragen wie hier zit op te wachten, maar dat is een vraag die ook bij de lancering van de iPad gesteld werd. De X-ADV is ook niet bepaald goedkoop, maar ondanks zijn longinhoud van 745 cc zit hij met zijn prijs toch in de buurt van die van zware motorscooters en goed uitgeruste tourmotoren.

Wat is er van die DCT?

Honda gebruikt zijn gepatenteerd DCT-systeem ook al op een boel andere motoren, maar het lijkt wel alsof het op de X-ADV pas echt thuis gekomen is. Het systeem geeft je niet alleen het voordeel van een vrijloop in stilstand, maar ook nog eens de keuze tussen de standaard D- en de sportieve S-rijmodus met drie standen. Je kunt ook kiezen of je het systeem in jouw plaats laat schakelen op basis van de gekozen modus, of manueel schakelt via de knoppen aan de linker stuurhelft. De DCT maakt een essentieel deel uit van het karakter van deze X-ADV

Honda X-ADV

Het AutoWereld-verdict?

Honda heeft met de X-ADV niet alleen een bijzonder originele motorfiets op de markt gebracht, hij rijdt nog goed ook. De combinatie van de eigenschappen van een motorfiets met die van een scooter op een mossel-noch-vis resultaat uitgedraaid zijn, maar de Japanners zijn erin geslaagd om vooral de voordelen van beide soorten tweewielers te combineren.

Meer info over de Honda X-ADV vind je op motornieuws.be.

In dit artikel : Honda

Geschreven door op