Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / KTM 1290 Super Adventure S (2017) – motortest

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

KTM maakte naam als off-roadconstructeur, maar ook op de weg spreken ze een aardig woordje mee. AutoWereld doet de test met de 1290 Super Adventure S.

Wat is dit?

De KTM 1290 Super Adventure S is een all-roadmotorfiets die een indrukwekkend vermogen en een zeer complete uitrusting combineert me een opvallende snoet. Even samvatten:

  • De vloeistofgekoelde V-twin met een cilinderinhoud  van 1.301 cc levert liefst 160 pk
  • Elektronisch gestuurde ophanging past zich bliksemsnel aan de omstandigheden aan
  • KTM bouwt ook nog een meer Touring gerichte T-versie en een ruigere R-terreinversie
  • Prijs: 13.995 euro voor de versie met elektronisch gestuurde ophanging, zonder kost de Adventure S 1.000 euro minder

Is dit niet van het goede teveel?

KTM gaat echt ‘all the way’ met de Super Adventure S. Daar hoort een hoog vermogen bij, maar door het uitgebreide elektronicapakket wordt alles in goede banen geleid. Die elektronische rijhulpmiddelen vormen een essentieel deel van deze KTM. Naast een tractiecontrole, verschillende motormappings en een ABS-remsysteem dat zelfs onder hellingshoek werkt, is er ook een groot TFT-dashboard met kleurendisplay en de elektronisch gestuurde ophanging.

De veiligheid wordt verder ondersteund door een indrukwekkende led-verlichting die mee van hellingshoek verandert als je de motor in de bocht duwt. Het is de verdienste van KTM dat ze al die extra troeven uitstekend op elkaar afgestemd hebben, zodat de 1290 Super Advenure S zeer homogeen aanvoelt.

KTM 1290 Super Adventure S

Die snufjes zijn meer dan enkel gadgets?

Het nut van tractiecontrole en ABS is ondertussen voldoende bewezen, maar de ‘cornering lights’ van KTM zijn nieuw.

KTM is zo overtuigd van het concept dat we het eerste deel van de test bij nacht mochten rijden. En het moet gezegd, de verlichting met hellingshoeksensor werkt uitstekend. De led-verlichting schijnt mee in de bocht in plaats van in een rechte lijn de buitenkant van de bocht te verlichten. Gekoppeld aan een groot lichtvolume resulteert dit in een superieur zicht en de daaraan gekoppelde zichtbaarheid.

Hoe zit dat met het comfort?

De geometrie van de KTM is niet bepaald berekend op kleine mensen, maar wie groter is dan 1m70 zal hoe dan ook comfortabel zitten op het standaardzadel. De zithouding is goed en het werk van de elektronisch gestuurde WP-ophanging maakt de rit nog comfortabeler.

De voorvork en de achterschokbreker worden gestuurd door sensoren die de veerwerking aanpasssan aan zowel de snelheid als de ondergrond. Je hebt met andere woorden onder alle omstandigheden de juiste afstelling van de ophanging. Goed voor het comfort, maar ook voor de veiligheid.

KTM 1290 Super Adventure S

Hoe rijdt deze 1290 Adventure S?

Ondanks zijn relatief hoog gewicht van 217 kg stuurt de kloeke Oostenrijker opvallend licht. De KTM profiteert niet in de eerste plaats van het hoge vermogen, maar vooral van de koppelberg van 154 Nm. Het alomtegenwoordige koppel laat je toe te accelereren van bij erg lage omwentelingssnelheden. Je kunt er dus zowel schakellui als heel sportief mee rijden. Het rijwielgedeelte is op beide rijstijlen voorzien.

Het AutoWereld-verdict?

KTM toont dat trôp niet altijd teveel moet zijn. Voor fans van een hoog vermogen en dikke twins is dit misschien wel het nec plus ultra. Met een prijs van 13.995 euro is hij zelfs een stuk minder duur dan de onbetwistbare koning van deze klasse, de BMW R1200GS. Misschien zit er op termijn dus wel een wissel van de wacht aan te komen.

Meer info over de KTM 1290 Super Adventure S vind je op motornieuws.be

KTM 1290 Super Adventure S

In dit artikel : KTM