Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / KTM 1290 Super Adventure S (2021) - motortest

KTM neemt zijn toeristische vlaggenschip stevig onder handen voor het modeljaar 2021. Autowereld doet de test met de 1290 Super Adventure S.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Waar voorheen de superbikes het strijdtoneel vormden waar de motorfabrikanten elkaar bekampten op leven en dood, staan ze tegenwoordig neus aan neus in het segment van de avontuurlijke reismotoren. Dat is bij KTM niet anders, want ook de Oostenrijkers gebruiken zowat alle beschikbare knowhow bij de ontwikkeling van motoren zoals deze 1290 Super Adventure S. Wat moeten we onthouden?

  • De KTM 1290 Super Adventure S is 90% nieuw vergeleken met het vorige model
  • Deze oranje kilometervreter legt een erg goede prijs/kwaliteitsverhouding voor de dag
  • Maar het is wel niet de comfortabelste van het segment

Die avontuurlijke reismotoren, zijn dat de SUV's van gemotoriseerd tweewielerland?

Je zou inderdaad de vergelijking met de SUV's kunnen maken, want het segment van de avontuurlijke reismotoren is momenteel het belangrijkst voor de motorconstructeurs. De BMW R 1250 GS is al een tijdje de best verkochte motor in ons land, Ducati lanceerde onlangs hun lichtjes geniale Multistrada V4 (S) en Triumph broedt ook op een nieuwe Tiger 1200. Dan kan KTM niet achterblijven met z’n 1290 Super Adventure S, het vlaggenschip van de Oostenrijkers.

Op papier lijkt er weinig veranderd tegenover het vorige model. De 160 pk die de nieuwe 1290 Super Adventure S uit zijn V-twin perst is precies evenveel als bij zijn voorganger, toch claimt KTM dat 90% van het nu Euro5-conforme motorblok nieuw is: een hele resem nieuwe onderdelen, een verbeterde koeling en een met 1,6 kilogram gereduceerd gewicht. KTM heeft ook het frame ingekort, met steilere balhoofdhoek die voor een betere gewichtverdeling en een scherper stuurgedrag moet zorgen. De achterbrug werd dan weer langer, voor meer stabiliteit en grip.

De Super Adventure was destijds de eerste motor met elektronisch gestuurde veren. WP, het huismerk van KTM, heeft de veren van de laatste evoluties voorzien. Daarbij kan je zelf instellen hoe je de veren wil belasten (via de modi Sport, Comfort en Offroad), met een druk op de knop kan je ook de rijhoogte achteraan aanpassen. Zo hou je het rijgedrag op peil wanneer je een passagier meeneelt en bagage meetorst.Of je kan kiezen om dat automatisch te laten gebeuren, waarbij de motor de veren constant aanpast qua veerspanning en demping aan je rijgedrag.

KTM 1290 Super Adventure (2021)

Hoe werkt zo’n elektronisch gestuurde ophanging op een motor?

De KTM Super Adventure gebruikt, net zoals vergelijkbare systemen bij de concurrentie, een Interne Meeteenheid (IMU) die elke beweging van de motor in 6 assen registreert. Die IMU stuurt naast de bochtengevoelige tractiecontrole en ABS ook de veren aan. Daarbij wordt zowel de veervoorspanning als ingaande en uitgaande demping in fracties van seconden bijgesteld in een poging om constant zoveel mogelijk grip te bieden. In de Comfort-setting houden de veren de motor én rijder op een constante hoogte van het asfalt, terwijl de wielen daaronder vrij bewegen om zoveel mogelijk hobbels weg te filteren.

Zorgen die aanpassingen ook voor een beter stuurgedrag?

Jawel, de KTM Super Adventure stuurt nu nog scherper dan voorheen. We raakten het meest onder de indruk van de Comfort-stand, waarbij je op een oranje vliegend tapijt lijkt te zitten die bijna elke oneffenheid wegfiltert, zonder dat het stuurgedrag al te vaag wordt. En dat is maar goed ook, want de 160 pk volstaan nog steeds ruimschoots om van horizon naar horizon te knallen, al dient gezegd dat het echt explosieve randje van het vorige model er wat vanaf is geveild. Nu ontbreekt het de KTM nog steeds niet aan sportief karakter, laat dat duidelijk zijn.

Daarbij ook een pluim voor de minder bekende Mitas-banden die zowel op de weg als op het onverhard, in dit geval een zanderige kustweg op Fuerteventura, uitstekende grip wisten te bieden. Op die zandweg profiteert de KTM Super adventure van zijn relatief lage gewicht (220 kilogram droog) en zijn nieuwe benzinetank, die 23 liter groot is en erg laag ingebouwd wordt, wat goed is voor de stabiliteit tijdens het betere off-roadwerk.

Bosch heeft net zoals op de BMW R 1250 RT en de Ducati Multistrada V4 S een adaptieve cruisecontrole geleverd, een system dat ontzettend goed werkt en snelwegkilometers malen er enkel maar comfortabeler op maakt. Het systeem werkt zelfs beter dan in vele auto’s. Dat prinselijke comfort wordt helaas gefnuikt door vrij stevige trillingen in zowel de voetsteunen als het stuur. Ook de windbescherming is, ondanks het vereenvoudige verstelsysteem voor de kuipruit, niet top. Er is wat veel turbulentie om je armen.

KTM 1290 Super Adventure (2021)

Maar al dat moois heeft ook een prijs...

De 1290 Super Adventure S heeft wel een erg belangrijke troefkaart. Met een basisprijs van 18.999,00 euro is deze KTM bezwaarlijk goedkoop te noemen, maar daarmee is hij wel veel goedkoper dan zijn rechtstreekse concurrenten. Dat zijn de eerder vermelde BMW R 1250 GS en de Ducati Multistrada V4 S.

Het AutoWereld-oordeel?

Je kan je de vraag stellen, waarom een avontuurlijke hoogpoter kopen in de plaats van een rasechte toermotor? Tot je met een machine zoals deze KTM Super Adventure gereden hebt en merkt dat het comfort vergelijkbaar is en dat ze door hun lichtere en hogere bouw een stuk scherper sturen. En je hebt het off-roadaspect, het idee dat je kan gaan waar anderen blijven staan. Dat dit soort motoren propvol primeurtechnologie gestoken worden, helpt natuurlijk ook. 

De KTM 1290 Super Adventure S blijft in compleet nieuwe vorm een geweldig wapen voor wie veel avontuurlijke kilometers wil malen, waarbij z’n minpuntjes worden opgeheven door een erg sterke prijs/kwaliteitsverhouding.

Bron:  Lees het volledige testverslag in Motorrijder magazine (maart 2021), te bestellen via www.motorrijder.be of te koop in de dagblad- of boekhandel.

Onze partner voor motornieuws en -testen