Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / KTM 890 Adventure (2020) - ultieme allroad?

Geschreven door Motorrijder Magazine op

Gezegend door de overnames van befaamde enduromerken zoals Husqvarna en GasGas heeft KTM de ultieme allroad willen maken. AutoGids doet de test met de 890 Adventure.

Concept

Allroads, adventures of hoogpoters... hoe je ze ook wil noemen.Ze verkopen als zoete broodjes, zelfs al ziet er slechts een gering aantal van die motoren ook effectief avontuurlijke wegen onder zijn wielen doorschuiven. Doorgaans volstaat de gedachte dat het kan. Nu is KTM zo'n merk dat er alles aan doet om zijn klanten daardwerkelijk in het veld te jagen. En voor die klanten is er de nieuwe 890 Adventure.

De KTM 890 Adventure is de opvolger van de 790, waarop hij sterk gelijkt. Maar het motorblok is gloednieuw, van de nokkenassen tot de carterhelften en van de injectie tot balansassen. De belangrijkste aanpassing moet de 20% zwaardere krukas zijn. Dat moet meer stabiliteit en een rustigere gasrespons opleveren, niet de versmaden voordelen als je het onverhard induikt. Dat mochten we ervaren tijdens de perspresentatie in Griekenland.

Test KTM 890 Adventure

Rijgedrag

De ultieme allroad? Dat ga je ons niet horen zeggen, wel dat KTM een bijzonder begenadigde hoogpoter gebouwd heeft. De Griekse wegen liggen er verraderlijk bij, zelfs op de verharde stukken loert het avontuur achter elke bocht. Putten en zand, honden en koeien, een volwassen boom die zich door het asfalt gewrongen heeft...  de KTM 890 Adventure loodst je er feilloos doorheen, met een gevoel van controle dat we graag omschrijven als uitstekend.

De remmen, de versnellingsbak, de vering; zowat alle onderdelen doen precies wat ze moeten doen. Daarbij zorgt het nieuwe 890-motorblok inderdaad voor extra rust, voor extra controle en voor extra stabiliteit. Deze KTM ontwikkelt een piekvermogen van 105 pk voor een maximumkoppel van 100 Nm, waardoor de prestaties je niet naar de keel grijpen. Maar die power blijkt wel bijzonder toegankelijk, waardoor de Adventure uiterst makkelijk te berijden valt. Zelfs voor wie wil dat het een beetje opschiet tijdens die wereldreis.

 

Wat maakt de 890 Adventure klaar op onverhard ondergrond?

Ook op de onverharde stukken voelt deze KTM zich uitstekend in zijn sas. Een motor zoals de 890 Adventure zal nooit zo goed uit de verf komen als een half zo zware enduro, toch maakt hij indruk met zijn off-roadtalent. Droog aan de haak weegt de 890 Adventure 196 kilogram, tankt zijn apart vormgegeven en laaghangende benzinetank vol en deze KTM zet 220 kilogram op de bascule. 

Wie echte terreinambities koesteren, moet de nog avontuurlijkere R-versie van de 890 Adventure hebben. Voor wie echt gek wil doen, heeft KTM ook een gelimiteerde Rally-variant ontwikkeld. Al is die intussen wellicht al uitverkocht, zoals dat zo vaak gaat met hebbedingetjes voor de die-hardfanaten.

Test KTM 890 Adventure

Verdict

De KTM 890 Adventure is de doorontwikkeling van de gelijknamige 790. Eigenlijk is enkel de motor echt nieuw. Nu hoeft dat geen probleem te zijn, want zijn voorganger stond reeds bekend als een bijzonder vaardige allroad. Deze KTM nestelt zich een beetje tussen de nog meer of off-roadgebruik gerichte Yamaha Ténéré en BMW R 1250 GS, de ongenaakbare evergreen is dit genre. Het resultaat: de 890 Adventure blijkt een absolure topper, voor de echte wereldreizigers en voor de globetrotters die enkel hun achtertuin verkennen.

KTM 890 Adventure

Bron:  Lees het volledige testverslag in Motorrijder magazine (december 2020), te bestellen via www.motorrijder.be of te koop in de dagblad- of boekhandel.

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars