Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / Mash Family Side (2018) - motortest

Geschreven door op

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het Franse merk Mash is aan een sterke opmars bezig door originele en betaalbare modellen op de markt te brengen. Eén van de meest opvallende modellen in het gamma is de Family Side: een zijspan in pure retrostijl. Maar, hoe rijdt zo’n zijspan nu eigenlijk? AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

De Mash Family Side is een gehomologeerd en betaalbaar zijspan.

  • Tijdloze stijl
  • Plaats voor drie met nog wat extra bagageruimte
  • Aangedreven door een luchtgekoelde 400 cc krachtbron
  • Uitdagend om mee te rijden

Mash Family Side - AutoWereld

Wat maakt deze Mash zo anders?

Elk merk gaat mee in de retrorage, maar Mash is het enige merk dat daar ook een zijspan bovenop gooit. En niet zomaar een zijspan, de Family Side is de eerste gehomologeerde Europese zijspancombinatie. 

Hoezo, Europees?

Mash bouwt zijn motoren in China, inderdaad. Maar het is een Frans merk en dat laatste zie je aan de afwerking. Heel wat Chinese motoren zijn pover afgewerkt, de Mash Family Side is verzorgd tot in de puntjes. De stijl verwijst onomwonden naar de jaren zestig. Daarbovenop is de prijs ook een stuk lager dan die van heel wat moderne motorfietsen. Niet meer dan 8.990 euro, dat is een straffe prijs voor een zijspan.

Wat zijn de voordelen?

Zijspannen zijn in theorie nergens goed voor. Regent het, dan word je nat. Is er file, dan schuif je mee aan. Maar de theorie en de praktijk komen in dit geval niet overeen. De Mash is heerlijk om mee te rijden en de passagier beschikt in het span over een veiligheidsgordel en een instelbare zetel, net zoals in een wagen. Achter de zetel is er zelfs een bagageruimte voorzien.

Mash Family Side - AutoWereld

Is dit wel handig?

Ook al kun je niet omvallen met een zijspan, een driewieler doet in veel gevallen het omgekeerde van een motor. In de bocht hel je dus naar buiten en omdat het span aan één kant hangt, is er van een goede balans geen sprake. Dat zijn echter kenmerken die inherent zijn aan dit type voertuig en niet meteen een typisch nadeel van de Mash.

Wat vang je aan met ocharme 27 pk?

De Mash Family Side wordt aangedreven door een 400 cc luchtgekoelde monocilinder die 27 pk levert. Dat past niet alleen in het retroplaatje, maar het is ook een geschikte krachtbron voor dit type motorfiets. De beleving op de Mash is niet in de eerste plaats aan snelheid gelinkt, maar er zijn wel genoeg andere sensaties om je te vermaken. En je kunt er met drie mee op pad, in dat opzicht is de naam ‘Family Side’ dus perfect gekozen.

Het AutoWereld-verdict

Liefhebbers van oude wagens stellen soms dat je met een oldtimer het gevoel van ‘echt autorijden’ ervaart. Geprojecteerd op motorfietsen, gaat die stelling ook deels op voor de Mash. Je rijdt er minder intuïtief mee en moet harder werken dan op een moderne motor, maar net daarom is de rijsensatie intenser. En dus worden zaken als topsnelheid en acceleratie plots irrelevant.

Mash Family Side - AutoWereld

Met dank aan Motornieuws.be...