Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / Triumph Street Triple (2017) – motortest

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

De Street Triple is het meest verkochte model ooit voor Triumph. De Britse fabrikant heeft nu een nieuwe Street Triple klaar, beschikbaar in liefst drie verschillende uitvoeringen. AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

De Triumph Street Triple is een bijzonder populaire middenklasse naked bike.

  • Beschikbaar in een S, R en RS versie
  • Het vloeistofgekoelde 765 cc driecilinderblok levert tot 123 pk
  • Nieuw motorblok en uitgebreid elektronicapakket
  • Combineert vermogen van zwaardere motoren met het gewicht van een middenklasser

2017 Triumph Street Triple

Waarom drie versies op de markt brengen?

Dankzij de elektronica kan Triumph een grote diversiteit in het Street Triple-gamma brengen. Aan de variërende vermogens en motorkarakters koppelt Triumph telkens ook een andere afwerking. Dat zorgt ervoor dat een breder publiek zijn gading kan vinden in het Street Triple aanbod.

De S-basisversie is met 113 pk desondanks ruim 6 procent sterker dan het vorige model. De Street Triple R haalt 118 pk en het RS-topmodel levert 123 pk. Hoe hoger het vermogen, hoe beter de ophanging en de remmen. Maar ook de afwerking, de gebruikte materialen en de kleuren variëren. 

Is dat alles?

Eigenlijk niet. De Britten gooien er ook nog een R LHR-uitvoering met een 3 cm lagere zithoogte tegenaan, zelfs een uitvoering die in aanmerking komt voor houders van het A2-rijbewijs behoort nu tot de mogelijkheden. Die kan later door een dealer naar het volledige vermogen gebracht worden, maar omdat deze motor het blok van de vorige Street Triple gebruikt, kom je nooit aan het vermogen van de andere nieuwe modellen.

2017 Triumph Street Triple

Geslaagde mix?

De originele Street Triple werd gebouwd om de handschoen op te nemen tegen de Japanse 600-middenklassers. Maar de nieuwe versie leunt ondertussen dichter bij een 800 cc aan, dus kan de Street Triple met zwaardere motoren concurreren. En hij doet dat met verve. Pittig onderin, gretig in de toeren klimmend en - vooral op de R en RS versie -  nog wat punch op het einde. Het is de verdienste van Triumph dat ze bij elke versie ook nog een passend rijwielgedeelte en gemaakt hebben. 

Welke kiezen?

Zou het geen goed idee zijn om hoe dan ook voor de duurste versie te kiezen en wanneer nodig een motormapping te selecteren die minder vermogen geeft? Misschien wel, maar dan ga je er natuurlijk van uit dat 2.400 euro geen verschil maakt. Dat is namelijk het prijsverschil tussen de duurste en de minst dure versie.

In elk geval presteren de drie versies verslavend goed op de openbare weg. Enkel wie nu en dan een circuitdag wil meepikken, zal gebaat zijn bij al het goede dat de RS-versie meekrijgt. Voor het betere stuur- en scheurwerk op de openbare weg, heb je aan de S of R genoeg. Met een lichte voorkeur voor de R; die heeft immers net iets betere ophanging, meer gesofisticeerde elektronica en hij houdt qua prijs precies het midden tussen de andere twee.

2017 Triumph Street Triple

Het AutoWereld-verdict?

Met drie (of zelfs vijf) verschillende modellen zou een mens door het bos de bomen niet meer zien. Maar elk van deze versies heeft hetzelfde hart. En dat is de onvolprezen Britse driecilinder. Met 765 cc benadert die de ideale cilinderinhoud om elke liefhebber van sportief motorrijden te bekoren. Dat er nu net meer keuze is, kan alleen maar als een pluspunt bekeken worden.

In elk van de versies is de Street Triple trouwens een zeer geslaagde mix tussen de kracht van een zwaardere motor en de wendbaarheid van een middenklasser. En laat dat nu net zijn waar ze bij Triumph op mikken.

Meer info over de Triumph Street Triple vind je op motornieuws.be

In dit artikel : Triumph