Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / Yamaha Tracer 9 / Tracer 9 GT (2021) - motortest

Yamaha heeft de Tracer 9 en de Tracer 9 GT onder handen genomen voor 2021. AutoWereld doet de test met de Japanse bestsellers.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Er was niets mis met de Yamaha Tracer 900; met zijn nagenoeg onklopbare verhouding tussen prijs en kwaliteit vonden we het een van de betere motoren op de Belgische markt. Toch zag de Japanse constructeur nog ruimte voor verbetering, dus hier zijn de nieuwe de Tracer 9 als diens luxueuzer uitgeruste GT-versie, die elektronisch instelbare dempers krijgt en over extre toermogelijkheden beschikt dankzij een setje koffers.

De motor van de nieuwe Yamaha Tracer 9 wordt overgenomen van de naked MT-9, hier goed voor een vermogen van 119 pk voor een maximaal koppel van 93 Nm. Het chassis werd stijver en krijgt een langere achterbrug voor meer stabiliteit, een bijpassend dieet zorgt ervoor dat de Yamaha nog 213 kilogram op de weegschaal zet (-9kg). Met het oog om meer comfort werd ook de zitpositie aangepast.

Qua elektronica is de Yamaha Tracer 9 ook helemaal mee, met 4 rijmodi (Sport, Normal, Touring en Rain) en een nieuwe interne meeteenheid die de tractiecontrole en het ABS naar een hoger niveau tilt. En erg belangrijk zijn de elektronische KYB-veren die je standaard op de Tracer 9 GT krijgt. Die kan je instellen op sportief of toeristisch rijden, waarbij de demping zich elektronisch aanpast.

2021 Yamaha Tracer 9 GT

Wat verandert er?

Het blok is wat minder hoogtoerig, wat beter bast bij het sportieve toerkarakter van de Tracer 9 - zonder daarom saaier te worden. Zelfs zonder de elektronische gestuurde veren van de GT is deze reeds bijzonder goede Yamaha nog beter geworden. Nu zouden wij wel een pleidooi durven houden voor de GT en diens KYB-vering, ondanks de meerprijs van 2.000 euro. Omdat die opleg je ook koffers, bochtenverlichting, verwarmde handvaten en een quickshifter voor de versnellingsbak oplevert, maar vooral omdat die wat nog wat zekerder en iets comfortabeler rijdt.

De wat relaxtere zithouding van de GT zorgt voor meer rijcomfort, al ondervonden we onderweg wel wat hinderlijke turbulenties. Terwijl het in twee delen gesplitste dashboard niet altijd even leesbaar bleek, of zijn we intussen echt toe aan een bril met bifocale glazen? 

2021 Yamaha Tracer 9 GT

Conclusie?

De Yamaha Tracer 9 en z’n beter uitgeruste GT-variant zijn volledig vernieuwd, maar weten hun moeilijk te evenaren prijs/kwaliteitsverhouding moeiteloos te bewaren. En dat maakt hen nog beter dan hun reeds uitstekende voorgangers, toch als je kan leven met de wat agressievere vormtaal.

Bron:  Lees het volledige testverslag in Motorrijder magazine te bestellen via www.motorrijder.be of te koop in de dagblad- of boekhandel.

Onze partner voor motornieuws en -testen