Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / Yamaha XSR900 Abarth (2017) – motortest

Geschreven door op

Basisprijs
NG
  • Score redactie NG

Overzicht :

Yamaha heeft de XSR900 al twee jaar in het gamma, maar nu gaan ze in zee met Abarth voor een gelimiteerde versie van deze moderne klassieker. AutoWereld doet de test.

Wat is dit?

Een spectaculair ogende Limited Edition van Yamaha XSR 900.

  • Abarth-versie heeft hetzelfde vermogen en koppel als de standaardmodel
  • De vloeistofgekoelde 847 cc-driecilinder levert 115 pk
  • Abarth sleutelde aan de looks, de zithouding en het geluid.
  • Er worden slecht 695 stuks van gebouwd.
  • Prijs: 12.990 euro, vlot 2.200 euro duurder dan de XSR900.

Yamaha XSR900 Abarth

Wat is het verschil tussen de standaard XSR900 en de Abarth?

De ‘gewone’ XSR900 is een zogenaamde neo-retro: een motor die klassiek oogt, maar zich van moderne technologie bedient. Abarth gooit die klassieke stijl overboord en kwam met een tijdloos design. Het ontwerp oogt gedurfd. De achterkant houdt het midden tussen een buis en een zadel , terwijl de matgrijze kleur met rode belettering niet direct iets is dat je bij een motorfiets zou verwachten. Maar het ziet er wel goed uit.

Je zit ook helemaal anders. De Yamaha XSR900 Abarth heeft anders geplaatste voetsteunen, een ander zadel en een laag aflopend stuur. De zithouding leunt nog het dichtst aan bij die van de caféracers uit de jaren zeventig. Abarth maakt gebruik van dure carbononderdelen aan de kont en bij de voorkuip. Die dienen niet alleen om gewicht te besparen, maar vooral om de hoogwaardige afwerking te onderstrepen.

Yamaha XSR900 Abarth

Hoe vonden Abarth en Yamaha elkaar?

Abarth en Fiat zijn al jarenlang partners van het Yamaha MotoGP-team waarin Valentino Rossi rijdt. Uit dat partnership ontsproot een samenwerking die zich focust op het ombouwen van een reeds bestaande productiemotor.

Waarom worden er maar 695 gebouwd?

Dit is niet zomaar een getal, wel het typenummer van de Abarth-sportversie van de Fiat 500. Omdat de productie exclusief moest blijven en het totaal ergens tussen de 500 en 1000 stuks moest liggen, was 695 een mooie oplossing.

Yamaha XSR900 Abarth

Hoe rijdt de Yamaha XSR900 Abarth?

De Abarth XSR vraagt best wat input. Hij rijdt minder gemakkelijk dan de standaardmotor, maar de geboden rijsensatie zijn groter. Het beresterke driecilinderblok blijft indruk maken, terwijl het chassis op sportievere leest geschoeid is. De totaal andere zithouding en de luidere Akrapovic-uitlaatlijn zorgen ervoor dat rijden met de Abarth XSR een rauwere ervaring betekent.

Het is bovendien niet evident om er traag mee te rijden. Het is alsof de Abarth smeekt om gepusht te worden. De aard van het beestje, zeker?

Yamaha XSR900 Abarth

Het AutoWereld-verdict?

Abarth heeft voor zijn eerste (en wellicht enige) overstap naar de motorbranche puik werk geleverd. Met een geslaagde styling en enkele doordachte ingrepen zijn ze er in geslaagd om een motor te bouwen die totaal anders is dan het origineel, maar toch uitstekend blijft presteren. De afwerking staat op een hoog niveau en door het feit dat er maar een beperkt aantal Abarths XSR gemaakt worden, is dit ding lekker exclusief en al bij al nog betaalbaar.

Meer info over de Yamaha XSR900 Abarth vind je op motornieuws.be.

In dit artikel : Abarth