Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / BMW M5 • MERCEDES E 63 AMG : Koningskwestie

Dezelfde kroon, dezelfde tenoren en dezelfde verbetenheid. Maar anno 2011 bestrijden de BMW M5 en de Mercedes E AMG elkaar met biturbomotoren. En garde!

Overzicht :

Eind 2009, het circuit van Spa Francorchamps. AutoWereld zet de Cadillac CTS-V en de Jaguar XFR tegenover de dan gloednieuwe Mercedes E 63 AMG. Een in rubbernevel, motorgeronk en benzinedampen gehulde hoogdag. De Jag en de Caddy maken een overdonderende indruk, maar de overwinning staat nooit ter discussie. Op zijn zwakste punten even sterk als de oppositie en op zijn sterkste simpelweg onaantastbaar blijkt de Mercedes een klasse apart. Van de M5 is dan al geen sprake meer. Uitgerangeerd door de nieuwe garde, die machtige V10-krachtbron ten spijt. Het is de E AMG die heerst over het koninkrijk van de powerberline. Bijna twee jaar later. BMW heeft intussen een nieuwe 5 Reeks rondrijden, eentje waaruit de Motorsport-jongens opnieuw een M5 mochten puren. Rechtvaardigde de vorige generatie zijn bestaansrecht nog met de propvol Formule 1-technologie gestoken 5 liter-V10, dan grijpt de nieuwe naar een door twee turbocompressoren aangevuurde 4,4 liter-V8. Geen eigen M-blok meer, maar een herwerkte BMW-krachtbron. We zouden moord en brand kunnen schreeuwen, van heiligschennis spreken. M-motoren zijn atmosferische motoren, toch? En ja, van de 2,3 liter-viercilinder uit de eerste E30-M3 tot de 4,4 liter-V8 uit de E92-M3 GTS, het zijn haast allemaal absolute pareltjes. Maar sinds de 1 M Coupé weten we dat ook drukvoeding de Motorsport-bloedlijn alle eer aandoet. Nu is Mercedes niet bij de pakken blijven neerzitten. De absolute alleenheerschappij duurt maar tot er een nieuwe troonpretendent aan de poten van je stoel komt zagen. Met een vlijmscherp gesneden en in vitriool gedompelde kettingzaag, want vijanden zoals de M5 spelen het zelden subtiel. Met pijn in het hart wisselde AMG de atmosferische 6,2 liter-V8 voor het nieuwe M157-blok, een in de eigen ateliers gebouwde 5,5 liter-motor met je raadt het al twee turbo’s. Zo sta je tenminste met gelijke wapens op het slagveld.

DE M5 VERLIEST VAN ZIJN WILDE HAREN. NU JA
Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas