Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / MAZDA MX-5 1.8 & 2.0 : Fun voor twee

De nieuwe Mazda MX-5 laat al een tijdje op zich wachten en is al meer dan een jaar geleden aangekondigd. Eindelijk is hij er, net op tijd voor de lente. We kruipen meteen achter het stuur van deze pure roadster en kiezen voor twee versies: de 1.8 en de 2.0 met respectievelijk 126 pk en 160 pk.

Overzicht :

Aan het einde van de jaren ’80 was de betaalbare roadster op sterven na dood. De laatste Triumph rolde in 1984 van de montagelijn, terwijl de MG-badge enkel nog op opgetutte Austins werd gekleefd en er van Healeys al lang geen sprake meer was. Enkel de mooie maar hopeloos verouderde Alfa Romeo Spider reed nog rond, evenals twee targamodellen met middenmotor: de Bertone X 1/9 en de Toyota MR2. Verbazing alom toen Mazda in 1989 de MX- 5 presenteerde. De Japanners bliezen in één klap liefst drie klassiekers nieuw leven in: de oorspronkelijke Lotus Elan, de Triumph Spit- fire en de MGB. De eerste MX-5, met zijn typische opklaplichten, zorgde voor een revival van de open tweezitter en zong het tot 1998 uit, het jaar waarin het model van de tweede generatie debuteerde. Met een voorzichtig geëvolueerd onderstel en design bleven de veranderingen subtiel, al verdwenen de typische opklaplichtjes wel. Het interieur en de koffer werden ruimer en het koetswerk kreeg een stijvere structuur voor nog sportiever rijgedrag. Sedert de introductie van de allereerste MX-5 werden wereldwijd bijna driekwart miljoen exemplaren verkocht, goed voor de titel van best verkochte sportwagen ooit en goed ook voor een verpulvering van het vorige record, dat op naam van de MGB stond. Wat zijn de ingrediënten van de succesformule? De MX-5 is betrouwbaarder dan een Engelse roadster en roestbestendiger dan een Italiaan, maar serveert toch een stevig portie rijplezier voor een schappelijke prijs. Rijplezier staat niet noodzakelijk gelijk aan snel rijden of een berg pk’s, dat lesje gaven de Japanners met succes mee aan de concurrentie. De fonkelnieuwe MX-5, ondertussen de derde generatie, belichaamt Mazda’s ambitie om zijn zegetocht bij de roadsters te bestendigen. Het gewicht blijft beperkt, maar tegelijkertijd liggen de prestaties hoger, zijn er meer veiligheidsvoorzieningen en heeft het in- terieur aan ruimte en luxe gewonnen. Net zoals bij de introductie van de eerste versie is het aantal concurrenten dun gezaaid. De MGF en de Toyota MR kregen een weinig benijdenswaardig plaatsje in het moratorium, terwijl de smart roadster de afdeling ‘intensieve zorgen’ met hoop op nieuw leven wel nooit zal verlaten. De MX-5 moet het veeleer opnemen tegen de bijna vergeten Fiat Bar- chetta, de trendy Mini Cabrio en een vrij vrouwelijk duo dat bestaat uit de Opel Tigra Twin- Top en de Peugeot 206 CC. De nieuwe MX- 5 is verkrijgbaar met twee viercilinders. De 1.8 levert een bescheiden 126 pk af en de 2.0 ontwikkelt een gespierdere 160 pk.

-

In dit artikel : Mazda, Mazda MX-5

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12