Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Audi A8 50 TDI // BMW 740d // Lexus LS 500h // Mercedes S 400 d L : De mol

Overzicht :

Rapport

DESIGN

De Duitsers schuwen het risico, de LS wordt druk nagekeken in het straatbeeld.

INTERIEUR

Mercedes zit het behaaglijkst, Lexus het meest ingesloten.

RIJGEDRAG

Twee ton luxe en comfort doen dartelen, BMW kan het als geen ander.

COMFORT

Knap hoe de A8 verkeersdrempels leest, maar aan de totaalbenadering van Mercedes tipt niemand.

PRIJS

Het wordt het minst gek in de LS.

Dus

De oerorde wordt niet aan het wankelen gebracht door de hybride LS. 1. Mercedes S 400 d 2. BMW 740d 3. Audi A8 50 TDI 4. Lexus LS 500h

De afrekening: Piet Andries

BMW en Audi rollebollen over elkaar voor de tweede plek. Het is een fotofinish. Door zijn hoge Silicon Valley-gehalte staat de A8 al het verst in de helse race richting artificiële intelligentie, voor limo’s de waan van de dag. Hij rijdt ook bijzonder stil en weet met zijn proactieve vering een zwevend tapijt uit te rollen. De 7 Reeks kan zijn 20-duimsvelgen iets minder vleiend verbergen. En toch, de tijgersprong die de huidige generatie maakte, zorgt ervoor dat de BMW overeind blijft in deze vierkamp ondanks zijn ouderdom. Hij voelt licht, snedig en voor een knaap van deze grootte behoorlijk atletisch aan, zonder te penaliseren met een harde afstelling. Verbazingwekkend hoe BMW hier zachtheid aan hun zo gekoesterde dynamiek heeft weten te paren. Rij ermee en je raakt bedwelmd door dat talent, rij mee en je voelt je opgetild: de 7 Reeks hangen we daarom het zilver aan zijn dubbele nieren. Dan hebben we nog een laatste en een eerste plek over, te verdelen over respectievelijk de Lexus LS en de Mercedes S. Ooit pupil en meester, maar dat was vooral vroeger zo. De hybride Japanner is echter te gecompromitteerd. Zijn gewicht achtervolgt hem - tot in het verbruik -, hij rijdt te hard en jeremieert te luid onder acceleraties. Want deze strijd wordt vooral uitgevochten op verfijning, ongeacht of dat dan op de ontplooiing van dikke vermogens of de ambachtelijkheid van het interieur slaat. Zelfs dat laatste is niet zijn grote aantrekkingspool, terwijl zijn uiterlijk net een welkome opsteker is tussen de geeuwerig generisch geworden Duitsers. Maar de koning is niet dood, de koning leeft parmantig voort. De naturel die Mercedes in zijn S-Klasse pompt, vind je in geen van de hier vermelde uitdagers terug. Het is een geboren leider. En met die zes-in-lijn-diesel fonkelt zijn kroon als nooit tevoren.

Bijgedachte: Steven Appelmans

Normaal verdedigt een ‘Bijgedachte’ altijd een nipte tweede of een misbegrepen laatste. Niet zo vandaag. Vandaag is er inderdaad maar één die met alle lof mag gaan lopen. Mercedes blijkt een onkopieerbaar patent te hebben op statige limousines, een succesformule die de concurrentie maar niet gekraakt krijgt. Voornamelijk omdat de tegenstand alsmaar op de verkeerde bal trapt. Luxe valt niet zuiver te definiëren door technologische bravoure, comfort is niet louter zaak van automatisering. Het verschil ziet zich gemaakt in de manier waarop die weelde en dat welbehagen worden uitgevoerd. Eenvoud is daarbij het sleutelwoord. In de S-Klasse staat geen knop teveel. Terwijl de Mercedes toch evenveel digitale branie te bedienen heeft. Die visuele rust samen met de doordachte ergonomie en huiselijke ambiance maken dat de onthaasting in de S-Klasse net dat tikkeltje sneller geschiedt.

Geschreven door op