Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / AUDI Q3 2.0 TDI // MERCEDES GLA 200 CDI // MINI COUNTRYMAN COOPER D // VOLVO V40 CROSS COUNTRY D2 : Womanisers

Overzicht :

Rapport

Design

De Q3 wiegt ons in slaap. Gelukkig schudden de Mini en V40 ons visueel terug wakker.

Motor

Lang leve de 2,1 liter van de GLA en hiep, hiep hoera voor de 1,6 liter van de Mini!

Dynamiek

Go kart met een cross-over, het kan. Toch als je gaat shoppen bij Mini.

Comfort

Hoe een kleintje toch kan voelen als een grote, merk je als je achter het stuurt schuift van de GLA.

Prijs

Ze vragen allemaal een zeker financieel offer, maar in het geval van de Mercedes grenst dat quasi aan diefstal.

Dus

Wie per se van twee walletjes wil eten, doet dat het best bij Mercedes.

De afrekening: Steven Appelmans

In Ingolstadt buigen ze zich op dit eigenste moment opnieuw over de Q3 en dat is eerlijk gezegd geen moment te vroeg. Hoe goed de Audi ook mag zijn, zijn opgeheven vuist maakt alsmaar minder indruk. Flair en joie de vivre die dan weer wel in gulle dosissen aanwezig is bij de Mini. Het opdondertje wist zelfs regelmatig een glimlach op ons gezicht te toveren. Zolang onze ogen op de weg gericht waren tenminste, want eens die de boordplank monsterden, verdween die grijns weer even snel als hij opkwam. De gebrekkige bouwkunde en de kwakkelende optiepolitiek laten plekken één en twee dan ook aan de Cross Country en de GLA. Een strijd die er eigenlijk nooit één is geweest. Ja, de Volvo oogt hip, is piekfijn verzorgd en springt verstandig om met zijn brandstof, alleen geldt dat evenzeer voor een normale V40. Noem de Cross Country dan ook gerust het parasolletje in de voorts identieke cocktail. De Mercedes daarentegen. We hebben het eerder al gezegd, de GLA is eigenlijk wat de A had moeten zijn. Behaaglijk, uitgebalanceerd en gerieflijk weet die als enige de perfecte symbiose te creëren tussen twee verschillende werelden. Een perfecte mix die evengoed smaakt in een kroes dan wel een long drinkglas. Ober, doe ze nog eens vol.

Bijgedachte: Klaas Janssens

Wat is die GLA duur. En wat maakt diens dieselmotor een kabaal. En het is geeneens een SUV, maar een licht opgehoogde A-Klasse met bergbottines. Zoals de Cross- Country niet meer dan een avontuurlijke V40 blijkt, maar die wordt tenminste in Gent gemaakt. De Countryman rijdt hoe dan ook leuker, terwijl de Q3 de familieman bespeelt. Ik hink op verschillende gedachten en heb moeite met doorhakken van deze knoop, dus oordeel ik volgens de meest subjectieve parameter die er bestaat. Met welke auto rijd ik na een dag rondsjezen en kilometermalen het liefst weer naar huis? Met de GLA. Voilà.

Journalist AutoGids/AutoWereld