Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / BMW M4 CS // FORD MUSTANG BULLITT // PORSCHE 911 4S : De onkreukbaren

Overzicht :

Rapport

DESIGN

De 911 is tijdloos en elegant, absoluut. Al zouden we wel altijd voor de esthetische branie van de Mustang of de M4 gaan.

INTERIEUR

Helemaal vrij van kritiek is het niet, maar de nieuwe stijl van de 911’s habitat volstaat toch ruimschoots om de andere twee over de knie te leggen.

RIJGEDRAG

De M4 en 911 liggen nek aan nek. De Mustang heeft die strijd quasi onmiddellijk moeten staken en staat nu ergens zijn rubbers op te smoren.

COMFORT

Een iets kleinere bandenmaat, wat meegaandere dempers en zachtere stoelen. Moeten we afstand malen, dan zetten we ons achter het stuur van de Mustang.

PRIJS

Om het even werelds te vergelijken: budgettair verhouden de 911 en M4 zich tot haute couture, de Mustang tot de soldenbak.

Dus

De M4 en Mustang winnen elk hun ritten. Maar in de eindklassering is het goud wel voor de beste allrounder. En da’s dus nog altijd de 911. 1. Porsche 911 4S 2. BMW M4 CS 3. Ford Mustang Bullitt

De afrekening: STEVEN APPELMANS

Hoewel ze initieel zo scheef leek als die toren in Pisa is dit vergelijk eigenlijk bijzonder verhelderend gebleken. Omdat zowel de Mustang als de M4 nog eens in de verf zetten hoe goed ze zijn. Zeker in hun meest extremistische vorm. Vooral het scalpel dat CS heet gooit hoge ogen. De BMW snijdt door apexen als waren ze zachte boter, een koersvastheid die hij bovendien combineert met een grinta die in deze klasse zijn gelijke niet kent. Jammer genoeg staan daar ook wat toegiften tegenover. Zo mag je niet al te veel gesteld zijn op dempingscomfort of luxe (de deurgrepen zijn lintjes!) én je moet redelijk gegoed zijn, wil je er eentje op je oprit. Wat ons automatisch bij de Bullitt brengt. Uitgedrukt in euro’s per giechel is er geen enkele van de drie die beter doet. Qua coolness evenmin, trouwens. Met de spierballen rollen, er is geen volk zo bedreven in als de Amerikanen. En gezien dit nog altijd een muscle car is… Maar, en daar komt die vermaledijde keerzijde, de afwerking staat niet op het niveau van de andere twee, zijn kunde en finesse net zo min. De Mustang is een komiek: altijd in voor wat lol, zelden voor een serieus gesprek. Bij BMW en Ford bots je dus altijd op een onoverkomelijke ‘Ja, maar’. En da’s hét grote verschil met de Porsche. Tuurlijk, er valt altijd wel iets aan de andere kant van de bascule te leggen: veel comfort versus weinig animo, vooruitstrevende technologie versus conservatieve looks, knalprestaties versus lineair motorkarakter… Tegenstellingen die je echter vaak kan opheffen door aan de knop met rijmodi te draaien, waardoor je in de schizofrenie die in de sturende elektronica huist telkens een van de aldaar opgeslagen personages duidelijk afgelijnd kan oproepen. Of iets concreter: van brave huisvader tot hooligan, het scheelt slechts een binair commando. Vandaar dat we ons genoodzaakt zien iets recht te zetten. We hebben de 992 namelijk verkeerdelijk omschreven als compromis. Juister en eerbiediger is: totaalpakket.

Bijgedachte: KLAAS JANSSENS

Natuurlijk moet het de Porsche zijn. Want wat is die nieuwe 992-generatie ongelooflijk goed. Al moet je wel een stuk dieper gaan graven vooraleer hij zijn ware karakter ontbloot. Dat hebben die andere twee helemaal niet. Onderweg heb ik me dan ook beter geamuseerd met de BMW en de Ford. Die pose en dat geluid, de Bullitt heeft iets rauws dat de Duitsers ontberen. En aan het stuur valt er verrassend veel plezier te rapen, toch als je houdt van wat show. De M4 positioneert zich aan de andere kant van het spectrum. Is de Mustang eerder een lamme goedzak, dan zie je de CS het best als woeste hooligan. Als een handgranaat waar je juist de pin hebt uitgetrokken. Ik kijk vol ongeduld uit naar een 911 met een wat expressiever karakter, want als Carrera 4S is hij me wat te glad.

Journalist AutoGids/AutoWereld