Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / BMW M5 // MERCEDES-AMG E 63 S : Met mes en hamer

Overzicht :

Rapport

DESIGN

De M5 is het meest ingetogen, zoals het altijd was. Vanbinnen ook de fijnste van afwerking.

MOTOR

BMW wint de metingen, AMG steelt de harten.

RIJGEDRAG

Allebei snijden ze doorheen bochten als een vers gewet vleesmes. De E 63 schept er plezier bovenop, bij de M5 blijft het wat kunstmatig.

COMFORT

Iets meer finesse in de BMW, de Mercedes heeft wel een ruimere achterbank.

PRIJS

Zoals de traditie voorschrijft is de Benz de duurdere van de twee.

Dus

Dit was de herkansing voor de M5. Maar het is de E 63 AMG die bijblijft. 1. Mercedes-AMG E 63 S 2. BMW M5

De afrekening: Hans Dierckx

Het is daarmee dat de E 63 deze strijd andermaal wint. Alle respect voor de M5. Andermaal een kanjer, capabeler dan ooit en zijn algehele verfijning staat zelfs een trapje hoger dan de Stuttgarter. Wanneer je hem uitperst, tref je een bolide aan waarvan de efficiëntie niet moet plooien voor de betere sportcoupé. Men hem echter op 70 à 80% van zijn kunnen en het gros van de beleving valt weg. Dan wordt het weer gewoon een 5 Reeks met een dikke motor. BMW heeft deze herkansing dus niet benut. Niet dat ze de juiste onderdelen niet bij elkaar gesprokkeld krijgen, het recept van beide auto’s is quasi identiek. Ons advies: focus niet enkel op efficiëntie, maak hem minder artificieel en stel onder andere het stuur wat meer op het gevoel af. Het is daarvoor dat je het tenslotte doet. De AMG heeft die beleving wel. Die dramatisch knallende V8 en dat prachtig pivoterende onderstel maken van elke rit een evenement. Andermaal hilarisch hoe AMG van de ingetogen E een drieste hooligan heeft gemaakt, het samenbrengen van die twee domeinen schept een uniek charisma. Alsof je je financieel directeur headbangend aantreft in een moshpit. De Mercedes is evenwel veel meer dan brallen en met de knuisten zwaaien, zijn aanpak is tegelijk vlijmscherp. De hamer is ook een mes.

Geschreven door op