Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / CITROËN C1 1.0 // HYUNDAI i10 1.0i // RENAULT TWINGO SCe 70 // VOLKSWAGEN UP 1.0 : Stadswacht

Overzicht :

Verdict

Design

De tekenstijlen van dit kwartet gaan van bingo voor de Twingo tot anoniem als de i10.

Rijkunde

Eens in de stad is er maar één meester; lang leve de Twingo

Motor

Als we mogen kiezen, gaan we resoluut voor de driepitter van de Up. Maar dan gezegend met de pruttel van de C1.

Interieur

Renault heeft originaliteit te koop. Hyundai ruimte. Het is dus maar waar je voorkeur ligt.

Prijs

Tuk op promoties? Dan is de i10 zonder meer je ding.

Dus

Het hangt er maar van af of je eerst de Hyundai- dan wel de Renault-dealer passeert.

De afrekening: Steven Appelmans

Het gebeurt niet vaak, maar VW zit voor een keer in het verliezende kamp. De Up mag trouwens Citroën danken dat zijn C1 het kwaliteitsgewijs wat liet afweten, anders bengelden de Duitsers zelfs helemaal onderaan. Anno 2014 heb je dan ook meer nodig dan puike mechaniek en een degelijk assemblage om met de pluimen te gaan lopen. Iets wat ze zowel bij Hyundai als Renault snappen. Want hoewel ze elk een andere insteek volgen, bieden zowel de i10 als de Twingo een meerwaarde aan in het stadssegment waar de rest van de klas enkel zijn hoed voor af kan nemen. Bij de Koreanen heet de troef prijs/kwaliteit. De i10 voelt, oogt en gedraagt zich zo volwassen dat hij zelfs hatchbacks van een hogere orde makkelijk het vuur aan de schenen kan leggen. Grootsheid (letterlijk zelfs) die desondanks aan een scherp prijsje aan de man wordt gebracht. De Twingo dweept dan weer met flair. Het is een hoofdendraaier pur sang die door zijn frisse insteek en originele accessoires moeiteloos kan worden omgetuned tot hip hebbeding. Een opwaardering waardoor ook de Renault plots in een andere categorie speelt. Het gaat dan ook niet zozeer om een keuze tussen twee citadines, dan wel tussen twee verschillende concepten die meer bewerkstelligen dan enkel te voorzien in basistransport. Vandaar dat het goud deze keer mag worden gedeeld. Yep, ook dat gebeurt zelden.

Bijgedachte: Hans Dierckx

Ik had al mijn geld ingezet op de Twingo, en het is daadwerkelijk een fijn ding. Maar hij haalt qua rijgevoel niet het onderste uit de achterwielaangedreven kan, de nauw verwante Smart Forfour doet dat trouwens een pak beter. Veel verrassender vind ik de Hyundai. Dit is een auto waarop duidelijk niet bespaard is, dat merk je aan een heleboel details. Het is de meest verfijnde, doordat hij iets groter is dan de rest biedt hij ook meer zitruimte en desondanks blijft zijn prijs scherp. Het werd hoog tijd dat Hyundai eens ergens de toon zou zetten, en met deze i10 doen ze dat. In die zin durf ik zelfs te spreken van een kleine mijlpaal.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!