Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / CITROËN C3 PURETECH 110 // FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST // NISSAN MICRA IG-T 90 // RENAULT CLIO ENERGY TCe 120 // VOLKSWAGEN POLO 1.0 TSI : Tienerpuisten

Overzicht :

Rapport

DESIGN

We hebben het wel voor de looks van de C3, al was het maar omdat de Citroën lak heeft aan de voorgeschreven designtendensen.

INTERIEUR

Ook hier een pluim voor Citroën, voornamelijk omdat de Fransen hun goedkope plastics toch klassevol hebben weten verpakken.

RIJGEDRAG

Technisch verwant (al horen ze dat bij Nissan niet zo graag), dus delen ze beide de pluimen. Want wat een lol hebben we toch gehad achter het stuur van de Micra en Clio!

COMFORT

Zowel de Fiesta als de Polo gaan qua welbehagen waar geen stadswagen eerder is geweest.

PRIJS

Al doen de Ford en VW dat meteen ook wat hun prijzen betreft.

Dus

Nergens echt de primus maar finaal toch de winnaar. Of hoe Ford VW perfect imiteerde en daardoor zijn Fiesta op het hoogste schavot mag parkeren. 1. Ford Fiesta 2. VW Polo 3. Renault Clio 4. Citroën C3 5. Nissan Micra

De afrekening: Steven Appelmans

Het toeval wil dat we net na deze vergelijkende kamp vijf Golf-variaties over de vloer kregen (zie AutoWereld 384). Ideaal dus om de beginhypothese aan de praktijk te toetsen. Met als uitkomst dat een Golf weldegelijk beter geschikt blijft als gezinswagen. Ongeacht hoe goed de B-klasse dan wel mag zijn geworden. Zoals de Polo, want hoewel je het de Polo uiterlijk niet zou nageven, heeft de Volkswagen wel een metamorfose ondergaan. Technisch, maar zeker ook praktisch. Toch haalt de Polo het net niet, voornamelijk vanwege zijn prijs. Als je goochelt met sommen die in de middenklasse horen, dan willen we daar eenzelfde aanbod voor terug. En dat kan de VW voorlopig nog niet helemaal leveren. Wie wordt het dan wel? Alvast niet de Nissan. De Micra krijgt de rode lantaarn, al is dat in deze vooral omdat er iemand laatst moet eindigen. De kleine Japanner is bijzonder stuurvaardig, ziet er goed uit en kost niet eens gek veel. Maar doublure van een C-segmenter? Nee, dat is hij niet. Veel te klein achterin en te bescheiden qua vermogen laat de Micra heel snel verstaan dat hij vooral bedoeld is als wapen voor de metropool. Dat kan je in zekere zin ook zeggen van de C3. Wij zijn fan, voornamelijk omdat het ‘eens iets anders is’. Al begrijpen we evenzeer dat hij niet iedereen gegeven is. Bovendien hinkt de Citroën technologisch wat achterop, een gat dat zijn hippe in- en exterieur niet dichtgefietst krijgen. Wat ons brengt bij het brons, een plak voor Renault. De Clio bewijst eens te meer waarom hij in ons land de referentie is in het B-segment. Rijtechnisch heeft hij van niemand lessen te krijgen, motorisch toonde hij zich het charmantst en hoewel lang niet zo compleet als de Fiesta en Polo kan je hem desondanks toch uitrusten met alles wat er toe doet. Zowel in deze klasse als in die daarboven, trouwens. Rest finaal nog de Fiesta. Winnaar van dit vergelijk en dat zowaar volgens de VW-doctrine. De Ford toonde zich namelijk nergens echt de beste, maar kampte evenmin met zwaar wegende ‘maars’ waardoor hij zich uiteindelijk de primus van de klas mag noemen. Of pater familias, zo je wil.

Bijgedachte: Piet Andries

Best geestig dat de stadswagenklasse nog wordt bevolkt door kleurrijke karakters. Hogerop in het gamma draaien de fabrieken meer eenheidsworst, ongeacht of ze in Italië, Duitsland of Frankrijk staan. Neem nu de Citroën C3. Die pakt iedereen in met een charme en gezelligheid die de overige ontgaat. De al even Franse Renault Clio is zijn alter ego, omdat het de enige sportieve overblijver is, bovendien gezegend met een design dat na al die jaren nog steeds het paradenummer is. De Polo verrast niet. Als ernstig blokbeest presteert hij in alle disciplines beter dan je dat als concurrent wil en wenst. Finaal is het ook de kandidaat die je iemand blindelings zou aansmeren - zeker aan je schoonmoeder die je nog vaak gaat terugzien -, maar hij begeestert niet zoals de andere kasseiriddertjes. Belanden we uiteindelijk bij de Fiesta en de Micra, het stel dat zich flink afzet tegen hun respectievelijke voorgangers. Zijn scherpe randjes is de Fiesta kwijt en zijn omslag naar meer polyvalentie en meer panache zullen zijn koppositie bestendigen. Maar de Micra onderging een nog grotere gedaanteverwisseling. Een strategie die loont omdat Nissans kleinste nu wél zijn rivalen aankan. Laat hij nu net karakter missen.

Geschreven door op