Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / FIAT 124 SPIDER // MINI COOPER CABRIO : Dakloos en nostalgisch

Overzicht :

Rapport

DESIGN

Tweemaal retrodesign, waarbij de Mini balanceert tussen spitsvondig en overdreven. De Fiat oogst betere reacties dan de MX-5.

GEBRUIKSGEMAK

Meer ruimte in de Mini, zowel voor passagiers en bagage als voor kleine prullen.

MOTOR

De 1,5 liter-driecilinder van Mini is in alles superieur aan de wat luiere Italiaanse vierpitter.

CHASSIS

De Mini heeft een kundig chassis en is voldoende stijf. Maar met de Mazda MX-5 als basis rijdt de achterwielaangedreven 124 Spider in een andere liga.

PRIJS

De Fiat is een stuk duurder, al zijn lederen zetels wel standaard.

Dus

Hij rijdt iets minder prettig, maar verder heeft de Mini veel meer om het lijf dan de Fiat. 1. MINI COOPER CABRIO 2. FIAT 124 SPIDER

De afrekening: Hans Dierckx

Twee verschillende concepten vergelijken, dat leidt tot een voor-elk-wat-wils-conclusie. Want de Mini Cabrio en Fiat 124 Spider zijn even complementair als concurrentieel. Puristen als wij vallen natuurlijk voor de franjeloze aanpak van de Japanse Italiaan: dat loepzuivere chassis, het ultrahandige klapdakje en de bronstige turbomotor volstaan voor eindeloze lol. De Mini is in deze vergelijking iets banaler, al staat zijn voorwielaangedreven mechaniek niettemin pal en countert hij met veel alledaagsere kwaliteiten. Zoals extra ruimte, meer dan voldoende om met zijn tweetjes op reis te trekken. Of een lager verbruik, terwijl de driecilinder bovendien een veel soepelere en gretigere motor is dan de MultiAir. Leg die in de 124 en de balans gaat aan het kantelen. Waarmee we tegelijk een bijkomende moraal aanstippen: Fiat heeft zich de MX-5 wel eigen gemaakt, maar níet verbeterd. Voor de beste kleine roadster moet je met andere woorden nog steeds in Japan aankloppen. Maar de beste kleine cabrio tout court, die bevindt zich halfweg München en Oxford. Mini wint.

Bijgedachte: Piet Andries

Voor moderne geneugtes moet je overduidelijk bij Mini’s cabrio’s zijn. En dan hebben we het niet alleen over snuisterijen uit de catalogus zoals die Open Air Timer, de Spotify-app, de nette navigatiekaarten of de internetpoort, ook de kwaliteitsbeleving en de technische poeha, zoals een variabele demping en misschien wel de meest verfijnde driecilinder op de markt, zijn geen partij voor de 124 Spider. Als allrounder is de Mini onklopbaar, omdat hij ook meer doet dan goochelen met gadgets. Zo zuiver en kerngezond als in de 124 wordt zijn rijplezier niet - geef ons een vrije zondag, een vrije baan en een al even vrije lucht en we hijsen ons in de Fiat -, maar dat sluit niet uit dat je op een verlaten wegel toch veel lol schept. Een en-enverhaal, dus. Zoek je de fun eerder in het woord functioneel, dan verrast het vierkante doosje uit Oxford met meer beenruimte, een achterbank voor de kroost (of extra bagage) en een koffer waarachter misleidend veel plek schuilt. Alle vakjes afgeturft? Dan lees je daar toch weer Mini.

In dit artikel : Fiat, Fiat 124 spider , MINI, MINI Mini

Journalist AutoGids/AutoWereld