Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / FIAT PANDA 0.9 TWINAIR // SKODA CITIGO 1.0 // SUZUKI ALTO 1.0 FIAT DOET : Kwik, Kwek en Kwak

Overzicht :

Rapport

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Dus

-

De afrekening: Klaas Janssens

De Suzuki Alto doet alles wat je van een stadswagen verlangt en dan nog het liefst met de glimlach. Maar hoe vrolijk de zakjapanner ook van verkeersdrempel naar kruispunt dartelt, tegen die andere twee schiet hij tekort. Zelfs zijn guitige snuitje kan niet verhullen dat de Fiat Panda en de Skoda Citigo in een hogere afdeling spelen. Daarbij gaat de Italiaan voor een fl amboyante manier van bestaan, mooi geaccentueerd door het leuke lijnenspel, de enthousiaste TwinAir-motor en het frivole interieur. Voor dergelijke tierlantijntjes ben je bij de Tsjechische Volkswagen Up-afgeleide aan het verkeerde adres. Deze stadsjongen wil niet verleiden, maar overtuigen. Daarom gooit de Citigo rationele argumenten zoals de veiligheidsuitrusting, de fabricagekwaliteit, het brandstofverbruik en de interieurruimte in de strijd. Nergens blinkt hij echt uit, maar hij laat ook geen enkele steek vallen. En dat volstaat om de overwinning binnen te halen. Na fotofi nish, weliswaar. Want de Panda is leuker. Veel leuker.

Bijgedachte: Hans Dierckx

Ik kreeg meteen een warm gevoel bij deze tweecilinder-Panda, fabbricato a Napoli. Jawel, het is een Fiat en dus voelt hij meer aan als een stuk speelgoed dan als een serieuze auto. In die vinnige wegligging en dat unieke geluid van die geblazen tweepitter zit echter levenslust verscholen. Met deze Panda was het ook de eerste keer dat ik met die fameuze TwinAir een keurig verbruik optekende: circa 6 liter gemiddeld, veel beter dan in de nieuwe 500L bijvoorbeeld. Die goedgevoelfactor zit ook in dat koddige design, dat zich helemaal distantieert van de sérieux van de Volkswagen-Skoda. Zowel het plaatwerk als de binnenkant, waar in de deurbekleding de letters van de naam Panda gestanst staan en waar die afgeronde vierkanten smakelijk retro zijn zonder in kitsch te vervallen. Alleen: is hij echt 3.000 euro, oftewel een derde, meer waard dan een Citigo of Alto? Nee, dan zou ik eerder voor de 68 pk sterke 1.2 gaan (9.900 euro).

Geschreven door op