Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / FORD FOCUS 1.0 ECOBOOST // OPEL ASTRA 1.4 TURBO // RENAULT MEGANE TCe 130 // VOLKSWAGEN GOLF 1.4 TSI : Gaan met die octaan!

Overzicht :

Rapport

DESIGN

Mooi of niet, de karakterkop van de Mégane zorgt wel voor wat leven in een anders behoorlijk zoutloze brouwerij.

INTERIEUR

Degelijk, doordacht en volledig. Na de Golf past die omschrijving nu ook bij de boordplank van de Astra.

RIJGEDRAG

Ondanks het kleinste hart loopt de Focus toch vooraan. Met dank aan zijn uitzonderlijke ‘benen’.

MOTOR

We hebben onze turbobenzine graag als onze vrouw: ijverig, zuinig en vooral stil. In die optiek toonde de 1.4 Turbo zich de ideale echtgenote.

PRIJS

De meest complete aanbieding vind je bij Opel en Renault, de meest bedrieglijke bij Volkswagen.

Dus

Vele kleintjes maken een groot. Vraag maar aan de Astra en zijn 1.4 Turbo. 1. Opel Astra 2. Renault Mégane 3. Volkswagen Golf 4. Ford Focus

De afrekening: Steven Appelmans

Waarmee Opel en zijn Astra nog maar eens trofee rijker zijn. Mochten wij op zoek zijn naar een betaalbare, vlotte, stille en roetvrije middenklasser, dan trokken we met ons spaarvarken naar de Opel-boer. Een keuze ingegeven door detail, want naar mechanische bravoure, optiepolitiek en rijkunde ontlopen de vier elkaar nauwelijks. Ja, het Ecoboostje bleek wat nipt en de bouwkwaliteit van de Focus kan beter. Maar we hebben ons wél kostelijk geamuseerd in de Ford. Net het omgekeerde bij de Golf. Oerdegelijk, maar dusdanig karakterloos dat zelfs ‘grijze mus’ nog te kleurrijk is. De enige bij wie we echt hebben staan twijfelen, is de Mégane. De Renault is apart, onderhoudend, comfortabel en prijsgunstig. Wat ergonomische missers (vind je weg maar eens in het R-Link-systeem), een koppeldeficit en een krappere achterbank verwijzen de Mégane finaal naar plek twee. Goud en zilver dus voor de neofieten. We vermoeden dat daarmee ook de vraag beantwoord is of de Golf en Focus nog opgewassen zijn tegen dat jonge geweld.

Bijgedachte: Hans Dierckx

Hoe meer longinhoud, des te zuiniger: toch een opvallende praktijkvaststelling in deze test met kleine, piepkleine en minuscule benzinemotoren. Het illustreert treffend hoe de CO2-wetten de ingenieurs dol doen draaien en het ontmaskert andermaal de zwakte van de NEDC-verbruikstest. Nu goed, deze vergelijking cirkelt natuurlijk om meer dan enkel de genuttigde brandstof. Bij welke autoboer ikzelf zou aankloppen voor een bescheiden middenklasser? De laatste plaats voor de Focus vind ik alvast onterecht, zijn verheven weggedrag mag voor velen dan een detail zijn, voor mij is het goed voor minstens twee plekken hoger op de ladder. Dito voor de Golf, zijn algemeen gebruikscomfort en ingetogen design doen het voor mij nog immer, en dat hij alweer enkele jaartjes in de benen heeft, kan me weinig schelen. Al kan je er niet omheen dat de Mégane en Astra een serieuze inhaalbeweging gemaakt hebben, voor mij staat dat andere duo pal aan de kop van de rangschikking.

Geschreven door op