Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / HYUNDAI i20 1.2 84 // OPEL CORSA 1.0 TURBO 90 // SKODA FABIA 1.2 TSI 90 : Doordeweeks drietal

Overzicht :

Rapport

Design

Strakke lijnen bij de Skoda, een originele mix bij de Opel. De Hyundai oogt daarnaast wat slapjes.

Interieur

Bijzonder keurig afgewerkt, de Corsa, al zijn de andere twee wel ruimer.

Rijgedrag

De lichtere Fabia rijdt het scherpst, maar eigenlijk zijn zowel motor als chassis het best bij Opel.

Comfort

Het beste veercomfort vinden we in de Corsa, terwijl ook de geluidsisolatie top is.

Prijs

De Skoda is het goedkoopst, maar ook het magerst aangekleed.

Dus

Het was even geleden, maar Opel wint nog eens een vergelijkende test.

De afrekening: Hans Dierckx

En finaal is het toch de Corsa die de kroon op zijn kruin mag zetten. Geen makkelijke keuze, want voor alledrie valt wat te zeggen, maar na het invullen van ons compleet Excel-rapport blijkt de Duitser de Skoda nipt af te troeven. Op punten, maar ook op gevoel, want we hadden meteen in de smiezen dat de Corsa een verdraaid complete auto geworden is. De vorige generatie was al oké, en nu hebben ze er gewoon verder aan geschaafd en de foutjes eruitgehaald. Vooral de algehele verfijning en welbehagen leveren punten op, de geluidsisolatie of schokdemping zijn bijvoorbeeld van het beste wat je in deze categorie kan vinden. Leuk ook voor Opel dat ze eens als eerste over de meet komen in een vergelijkende test. Vaak is het net niet, maar deze keer zit het er vol op. Een teken ook dat ze in Rüsselsheim serieuze progressie aan het boeken zijn, wie weet ooit met een gezonde boekhouding tot gevolg. De Fabia doet nauwelijks onder, vooral zijn lagere prijs en betere prestaties (dankzij de lichtere bouw) spreken in zijn voordeel. Maar spek hem met gelijkwaardige uitrusting en het prijsvoordeel slinkt, terwijl hij over het algemeen ook wat rauwer is. Niet onaangenaam, maar ook niet zo geraffineerd als de Corsa. De i20 doet het dan weer niet onaardig, al is hij simpelweg geen primus zoals zijn kleine broertje, die vorig jaar bij ons een wedstrijdje tegen onder andere de nieuwe Twingo op zijn naam schreef. Deze Koreaan doet het vooral met zijn standaarduitrusting, en dat is geen domme troef om klanten te lokken. Maar wij zijn hier op zoek naar meer, en dat is in dit geval de Opel Corsa.

Journalist AutoGids/AutoWereld