Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Hyundai i30 N Performance // VW Golf GTI PeRformance: Rocky

Overzicht :

Rapport

DESIGN

De N ziet er gemeen uit als straatschoffie, de Golf ziet eruit als een - euh - Golf.

INTERIEUR

Volkswagens onberispelijke materiaalkwaliteit staat pal - tartanafwerking! - en boven die van Hyundai.

RIJGEDRAG

De i30 N zet je adrenalinebaan op zijn kop, maar op de limiet rijdt hij haakser dan de Golf GTI.

COMFORT

Voor polyvalentie moet je in Wolfsburg zijn.

PRIJS

Prijs-prestaties kun je niet buiten de Hyundai heen. Evenmin voor de garantie.

Dus

(roffel op de cimbalen) De i30 N wint. 1. Hyundai i30 N 2. Volkswagen Golf GTI

De afrekening: Piet Andries

Prijs is deze keer niet Hyundais excuustruus. Er is meer. Veel meer. Neem nu de sensaties: die zijn rauwer en gretiger in de N en liggen meer in lijn met het originele idee van de GTI die - fuck conformisme - snakte naar pure beleving. Die x-factor is wat verloren gegaan in de moderne GTI. Getuige ook zijn veel bravere looks terwijl een béétje punk gewoon deel van het spel is in dit genre. De Golf GTI lijkt dan ook eerder meegegroeid met zijn doelgroep van weleer, knapen van 18 die ondertussen meer centen verdienen, tram vier hebben genomen, mét kinderen en die dus een bezadigder, polyvalenter en minder opvallend scheurijzertje verlangen. Capabel, hoor, die Golf, onderschat hem niet, want hij is sneller, zuiniger, tot in de puntjes uitgedokterd en toegankelijker om te mennen. Hij is niet voor niets de koning. Maar zijn status heeft deze keer niet geholpen om die vermaledijde N van zich af te schudden. Misschien staat de N niet alleen voor Nürburgring en Namyang, maar ook voor nar. De dag is gekomen.

Bijgedachte: HANS DIERCKX

De N komt binnen langs de grote poort, in zijn zog een fanfare en boven hem een wolk confetti. Hij heeft branie en hij heeft daadkracht, en dat lichtblauw met oranje accenten zet meteen de WRC-toon. Toch breek ik een lans voor de Golf. Omdat het basismodel al zo goed is, de afwerking is mooier dan die van de Koreaan en de zithouding blijft de beste die je in deze klasse vindt. Da’s allemaal niet onbelangrijk. Zet de GTI ook niet weg als schaapachtig, er zit karakter in dat verfijnde chassis, meer bepaald in de unieke manier waarop het zonder te rollen zijn laterale grip opbouwt, en zonder dat het daarvoor té stug is. Om over kerbstones te rossen zou ik de i30 kiezen, voor al de rest de Golf.

Geschreven door op