Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / JAGUAR F-TYPE R // LEXUS RC-F // MERCEDES-AMG GT S // PORSCHE 911 TURBO S : Als de maskers vallen

Overzicht :

Rapport

Poseren

De F-Type blijft een knappe verschijning, maar het is de AMG GT die de catwalk domineert. De Turbo-bodykit prutst met het iconische 911-ontwerp en de Lexus oogt eerder speciaal.

Racen

Op het circuit rijdt de 911 Turbo S de concurrentie verloren. Ook de nochtans vaardige Mercedes-AMG. De Lexus is te zwaar en mist paardenkracht, de Jaguar vooral scherpte.

Driften

De Jaguar laat graag rubber achter, maar de mooiste figuren schrijf je aan het stuur van de Lexus. De GT is wat brutaal, de Porsche moet je hardhandig forceren.

Cruisen

De vering van de 911 weet altijd raad, maar de geluidsdemping is niet top. Dan liever de Mercedes of de Jaguar. De stoelen zijn het best in de RC-F.

Raggen

Ook in de Ardennen heerst de Porsche, maar het is leuker aan het stuur van de AMG GT. Of aan dat van de Jaguar of Lexus.

Dus

De Porsche 911 heeft een hele kluif aan de AMG GT, maar de Turbo S is en blijft simpelweg te geniaal om een knieval te maken. Brons gaat naar de verrassende Lexus.

De afrekening: Klaas Janssens

Je kan niet voorbij de Porsche 911. Op het circuit rijdt hij de concurrentie helemaal zoek en in het achterland zweeft hij waar de anderen beven. De Turbo S gaat het snelst, schenkt het meeste vertrouwen en blijft dagelijks inzetbaar, toch zet enkel Hans hem bovenaan zijn persoonlijke favorietenlijstje. De keerzijde van kille perfectie: je wint er zelden harten mee. En daarom valt het testpanel massaal voor de Mercedes-AMG. Niet alleen om dat wervelende lijnenspel of die beul van een V8, maar om zijn kleine kantjes. Zelf val ik voor de charmes van de RC-F. Hij vecht dan wel boven zijn gewichtsklasse, het voetenwerk klopt en de punches tellen. Ouderwets vakmanschap met een randje, zoals enkel Japanners dat anno 2015 nog lijken te kunnen. In tegenstelling tot de Lexus slaagt de F-Type R er niet in te verrassen. De Jaguar incasseert en doet dat in stijl, maar geraakt nooit verder dan verdedigen.

Bijgedachte: Steven Appelmans

Kijk, als je dan toch een fortuin wil spenderen aan een ultragespierde coupé, ga dan onmiddellijk voor deze die je het meeste biedt. En dat is hier zonder twijfel de Mercedes. En niet de Porsche? Nee, niet de 911. Want hoewel die de AMG-GT op zowat elk vlak overklast, vergeet de Turbo S één vitaal vakje af te vinken: hij charmeert namelijk niet. Bloedsnel en hyperefficiënt, wat ben je ermee als je enige reactie na die inspanning er één is van gelatenheid? Dan liever wat trager van lijn, maar met een hemelsbrede glimlach.

Geschreven door op