Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / JAGUAR XFR-S SPORTBRAKE // MERCEDES-AMG CLS 63 S SHOOTING BRAKE : Als de koffer nokvol raaskalderij steekt

Overzicht :

Rapport

Stijl

De Jaguar moet het vooral hebben van zijn blaartrekkende kleuren, de Mercedes is het best vermomd als sportwagen.

Prestaties

Beide zijn ziedend snel, maar in de CLS wordt het supersonisch. En door het 4Matic kan zelfs grootmoeder aan de raketkracht. Tractie is een aandachtspunt bij de Brit.

Drifthoek

In de CLS is het wat zoeken en wringen, in de XF Sportbrake moet je nog maar naar de bocht kijken en je staat al dwars. Al loert een pirouette steeds om de hoek.

Functionaliteit

De koffer in de Jaguar is het ruimst en zijn evenwicht tussen comfort en sport is bijzonder.

Prijs

Als S is de CLS 63 AMG nog een flinke spurt duurder, maar voor de even krachtige versie scheelt het amper.

Dus

Een Britse hooligan is plezant voor een avondje stappen, een Duits janusgezicht is plezanter voor alledag.

De afrekening: Piet Andries

Nee, de XFR-S kan de CLS AMG niet K.O. slaan. Evenmin wint hij de strijd op punten, maar gaat eerder zelf tegen het canvas in de laatste ronde. Op circuit heeft de XF ons hilarisch veel plezier geschonken. Zijn eerlijke chassis en zijn overstuurde reflexen doen op een bijna nostalgische manier aan het rijplezier van vroeger denken, toen driften effectief de meest bekwame manier was om een bocht te ronden. ‘Pak me dan, als je kan’, roept deze blauwbloes voortdurend tegen je innerlijke oor. Een kat-en-muisspelletje waarbij de machine zijn bestuurder steels uitdaagt en daar nooit genoeg van krijgt. Maar zijn jas is ondertussen uit de mode en de versterker van deze ouwe rocker staat op 11, daar waar 9 efficiënter was geweest, en je hebt de indruk dat hij wat op losse schroeven staat. Met zijn uitgekookte, polyvalente en waanzinnige raketkracht komt de CLS zo langszij om zichzelf in bochten quasi in een baan rond de aarde te katapulteren. Een deuntje van rommelende artillerie in de verte later is hij zo uit het gezichtsveld verdwenen. Geeft de Mercedes zijn bestuurder bij een eerste kennismaking nog een steriele handdruk, dan ontpopt hij zich tot een dikke pretmaker met een benijdenswaardig IQ na een uitvoeriger onderhoud.

Bijgedachte: Klaas Janssens

Schandalig gewelddadig. De Jaguar is een hooligan in woorden en daden. Toch blijf je onbedaarlijk glimlachen, hoe zwaar hij ook uithaalt en hoe ongepast hij zich ook gedraagt. Omdat de XFR-S een toffe jongen is, een lolbroek van het zuiverste water. Ik zie hem als graag als een goede maat. Schuine moppen tappen en elkaar wat jennen, dat soort dingen. Aangenaam gezelschap. Een familieman met een duister kantje. De Mercedes heeft een heel andere persoonlijkheid. Aanvankelijk klikte het niet, liep het gesprek dood omdat we geen raakpunten vonden. Overduidelijk getalenteerd, maar wat een moeilijk karakter. Het heeft even geduurd vooraleer ik doorhad dat die stuurse houding slechts een pose was, dat de CLS 63 AMG best sympathiek uit de hoek kan komen. Geef hem de tijd en je leert hem appreciëren. En dan merk je dat hij de grappen en grollen van de Jag compenseert met branie en slagkracht. Welke jongen ze voor mijn deur mogen parkeren? Een moeilijke. De Mercedes is zoals een jobaanbieding die eigenlijk te mooi is om waar te zijn. Eentje die je ijdelheid streelt en je ambities waarmaakt. Alleen blijf ik liever op een plaats waar ik mezelf kan zijn, waar je warmte voelt en creativiteit de debatten leidt. En dan kies ik voor de Jaguar XFR-S. Om zijn inborst.

Journalist AutoGids/ AutoWereld