Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / PEUGEOT 308 GTi // PEUGEOT 309 GTI (1985) : Het puntje op de i

Overzicht :

Rapport

KOETSWERK & COCKPIT

De 309 is echt geen schoonheid, maar in zijn GTI-livrei heeft hij toch wel karakter. De 308 GTi heeft alles wat je vandaag van een auto van dit kaliber verwacht. De overdaad aan plastic in de 309 GTI doet je rillen. De cockpit van de 308 GTi is netjes afgewerkt.

TURBOKRACHT & TRANSMISSIE

De moderne turbomotor van de 308 GTi is naar keuze explosief of meegaand. De atmosferische 1,9 liter van de 309 GTI dwingt tot accuraat schakelwerk. In de 309 GTI wordt 130 pk zomaar op de voorwielen losgelaten. In de 308 GTi helpen de elektronische hulpsystemen een handje.

ONDERSTEL & PRESTATIES

De basislay-out van de ophanging is niet spectaculair veranderd of verbeterd. Maar al wat er rond zit, heeft van de 308 GTi een veel betere en veiligere auto gemaakt. 130 tegen 270 pk. Wie wint er?

RIJGEDRAG

In de 309 GTI rijd je om de onvolkomenheden van de auto en zijn onderstel heen. In de 308 GTi maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden die het onderstel biedt. Het is meer dan een subtiel verschil.

ONDERSTEL

De basislay-out van de ophanging is niet spectaculair veranderd of verbeterd. Maar al wat er rond zit, heeft van de 308 GTi een veel betere en veiligere auto gemaakt.

Dus

Het was vroeger echt niet beter. Maar wel plezanter. 1. PEUGEOT 308 GTi 2. PEUGEOT 309 GTI

De afrekening: iwan Kneuts

Als we één ding uit deze confrontatie hebben geleerd, is het toch wel dat het vroeger echt niet beter was. Maar wel plezanter. Veel plezanter zelfs. Met de 309 GTI had je geen gigantische paardenstal onder de motorkap nodig om lol te trappen. Het kwam er vooral op aan voldoende stuurmanskunst te hebben om rond de zwakheden van de auto heen te rijden. Op het circuit moest je eerder Ronnie Peterson dan Niki Lauda zijn. In de Peugeot 308 GTi is het omgekeerd. Met deze moet je vooral de grenzen van de auto vinden en daar optimaal gebruik van maken, wat een loepzuivere rijstijl vraagt. Alleen liggen de grenzen van die sublieme 308 GTi zo ver dat je alleen maar op een circuit kan genieten van al zijn de sportieve kwaliteiten. Want laat hier geen twijfel over bestaan, GTi-gewijs is Peugeot helemaal terug. Wat niet belet dat we toch nog steeds heimwee hebben naar de tijd dat het merk GTI volledig in hoofdletters schreef. De uitslag van deze confrontatie, of eerder ons advies: een Peugeot 308 GTi voor de weekdagen, een 309 GTI voor ’s zondags. Maar niet voor zondagsrijders, laat dat duidelijk zijn.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 309 , Peugeot 308