Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / SEAT ATECA vs. VOLKSWAGEN TIGUAN // NISSAN QASHQAI vs. RENAULT KADJAR // KIA SPORTAGE vs. HYUNDAI TUCSON : Familiekwestie

Overzicht :

Rapport

DESIGN

Geen van de drie zal snel ons hoofd gedraaid krijgen, al laat de Kadjar zich wel dat ietsje langer monsteren.

INTERIEUR

Duits vakmanschap, daar is geen Koreaans, noch Frans kruid tegen opgewassen.

RIJGEDRAG

Vive la liberté! En weg was de Kadjar.

COMFORT

Als je ooit op blaren moet zitten, weet dan dat de fauteuils van de Tucson die afgekoeld krijgen.

PRIJS

Laat je niet verblinden door die vanafprijs: de Kadjar is weldegelijk de goedkoopste van de drie.

Dus

Het is zoals bij het voetbal: op het einde winnen de Duitsers. Zelfs al spelen ze met een Spaans shirt. 1. Seat Ateca 2. Hyundai Tucson 3. Renault Kadjar

De afrekening: Steven Appelmans

Laten we de conclusie maar meteen aftrappen met felicitaties, applaus voor Renault en zijn Kadjar. De Fransen hebben namelijk een joie de vivre in de afstelling van het chassis gestoken dat ons meermaals aan het glimlachen heeft gekregen. En da’s voorwaar niet simpel. Over de rijdynamiek en het comfort geen klachten dus, alleen stopt daar wel meteen de heerschappij van de Renault. Op alle andere vlakken die er in deze klasse toe doen, delft de Kadjar het onderspit, waardoor hij zich moet tevredenstellen met het brons. Al stond dat eigenlijk in de sterren geschreven: de Kadjar moest het in AutoWereld 353 ook al eens afleggen, toen enkel tegen de Hyundai. Wat ons brengt bij de Tucson en de penibele situatie waarin die ons gewrongen heeft. We zijn er namelijk van overtuigd dat, had hij meegedaan met de op de vier wielen aangedreven 2 liter, de Koreaan onherroepelijk de boot zou zijn ingegaan tegen de Ateca. Want alle comfort ten spijt, herhalen voorgaande tests telkens dat de Tucson in die configuratie wat mak is en motorische finesse mist. Tekortkomingen waar de aangescherpte 1.7 CRDi meteen komaf mee maakt. Zeker gekoppeld aan de 7-DCT zorgt dat voor een mechanisch combo om duimen en vingers bij af te likken. Alleen jammer van het wazige stuur. Ook het feit dat de 1,7 liter zich, ondanks het manco van een bijkomend differentieel, toch bijzonder dorstig toonde, speelde niet mee in het voordeel van de Hyundai. Daarom gaat de trofee naar de regelmatigheidskampioen. Op zijn afwerkingskwaliteit na steekt de Ateca er in deze vergelijking nergens echt bovenuit, maar hij moet evenmin ergens het onderspit delven. Zijn rijgedrag is deugdelijk, zijn interieurruimte afdoend, hij kan zijn mannetje staan naast het asfalt en motorisch blijkt zijn 2 liter een valse trage. Tja, in het voetbal winnen de Duitsers ook op het einde. Zelfs al speelden ze in deze onder een Spaanse vlag.

Journalist AutoGids/AutoWereld