Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / TOYOTA YARIS GRMN // VOLKSWAGEN POLO GTI : De twee polen

Overzicht :

Rapport

DESIGN

De subtiliteit van de GTI versus de schreeuwerige GRMN: voor beide zijn er liefhebbers te vinden.

INTERIEUR

De Polo staat op dat vlak duidelijk een niveautje of twee hoger dan de Yaris.

RIJGEDRAG

Duitse efficiëntie versus Japanse banzaï. Doe ons maar het laatste.

COMFORT

Als dagelijks vervoer is de VW simpelweg veel beter.

PRIJS

Ons testexemplaar van de Polo zat een stuk over de 30.000 euro. De Yaris zit daar eveneens boven. Serieuze facturen voor dit soort speelgoed.

Dus

De Yaris is de hartendief, de Polo simpelweg de betere auto.

De afrekening: Hans Dierckx

Dat somt eigenlijk perfect het verschil tussen de twee op. Een wereld van verschil, toch in het spectrum der hete hatchbacks, waar beide zich aan de uiterste polen bevinden. We moeten nu eenmaal een winnaar kiezen en op punten wint de Polo GTI het, het is nu eenmaal gewoonweg de betere auto van de twee: handiger in het gebruik, zuiniger, mooier van afwerking en voorzien van een joekel van een turbomotor. Het chassis? Het zwakke punt. Niet omdat het niet presteert, wel omdat het er niet in slaagt pret onder de rijervaring te roeren. Zuiver als hot hatch bekeken, ontgoochelt hij. De Yaris allerminst, het is bij momenten een zinderend leuk autootje, zo’n kleine pitbull waarmee je naar de oorlog kan. Puur op sympathie wint hij het pleit, en het is een machtig openingsnummer voor de GRMN-clan. Maar we kunnen niet alléén maar subjectief zijn. Mocht de Ford Fiesta ST, die het beste van twee werelden combineert, tijdig in ons land geraakt zijn om mee te doen in deze vergelijking, hij zou het wellicht winnen, met ook nog eens zijn lagere prijs. Nu wint de Polo. Tegen onze zin.

Bijgedachte: klaas Janssens

Best snel, die Volkswagen. Verzorgd ook. Maar verder… Neen, als je dan toch voor een compact hot-hatchmodelletje gaat, hoor je vol bewondering over je nieuwe aanwinst te kunnen vertellen. Over de manier waarop het mechanische sperdifferentieel tractie vindt, bijvoorbeeld. Over de cleane manier waarop je een bochtensectie idealiter aanpakt. Over de voordelen van een supercharger tegenover een turbocompressor. Over de voordelen van de gesmede BBS-velgen en de keuze van het rubber. En over de belachelijk hoge prijs, die je vruchteloos probeert te rechtvaardigen met zijn beperkte oplage. Denk je als consument, dan kan je moeilijk voorbij aan de Polo GTI. Maar redeneer als autoliefhebber en je moet de Yaris GRMN hebben.

Geschreven door op