Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Vergelijkende test AUDI Q3 35 TFSI // BMW X1 SDRIVE18i // MERCEDES GLA 200 (2021)

Overzicht :

Rapport

DESIGN

Dat ze stilistisch geen van de drie echt veel voorstellen wordt bewezen door de optionele ‘make-up’, voorhanden om de boel toch wat op te leuken.

AANDRIJFLIJN

De driepitter van de X1 blaft het luidst, maar het is de 1,3 liter van de GLA die het hardst bijt.

INTERIEUR

De X1 is het ruimst, de Q3 het comfortabelst en de GLA het vooruitstrevendst. Aan jou om te bepalen wat precies je meug is.

RIJGEDRAG & COMFORT

RIJGEDRAG De X1 rijdt zijn concurrenten moeiteloos uit de wielen. Of zoals ze dat in München al eens plegen te zeggen: Freude am Fahren. COMFORT Het hangt er vooral vanaf welke stoelupgrade je hebt gekozen. Een programma waarin Mercedes trouwens het verst gaat.

PRIJS

Alles is relatief. Wat met verve wordt bewezen door de stelling dat de BMW een ‘koopje’ is.

Dus

Als twee honden vechten voor een been, is de X1 er mee heen. 1. BMW X1 sDrive18i 2. Mercedes GLA 200 3. Audi Q3 35 TFSI

De afrekening: Steven Appelmans

HALVE ‘TUBE’ VOORSPRONG Hoe cliché het ook mag klinken: een slechte keuze kan je hier niet maken. Een iets andere uitdossing, wat meer (optionele) rijtechnische hulp, ja, zelfs de promo-actie van het moment kunnen deze uitslag helemaal ondersteboven zetten. Maar goed, als mijn oom een vrouw was geweest, was het mijn tante, dus met die veronderstellingen zijn we nu niets. We hebben gemeten met wat we weten, wat ertoe heeft geleid dat de hier geteste Q3 tevreden moet zijn met het brons. Die derde plek heeft de Audi vooral te danken aan die veel te lichte en wazige stuurbekrachtiging. Samen met zijn stevige prijs en bovengemiddeld verbruik (ondanks de verzachtende omstandigheid) wegen die nadelen dus net te zwaar om nog vol te kunnen meesprinten voor de overwinning. Jammer, want zoek je algemeen comfort, dan is de Q3 een absolute kampioen. Finaal moet de finishfoto er daarom alleen maar worden bijgehaald om de X1 en GLA van elkaar te onderscheiden. Waarbij het de BMW is die dankzij een halve ‘tube’ voorsprong het goud rond zijn nek mag hangen. De X1 kart zonder meer het leukst, komt met de meeste ruimte achterin en kost ook het minst. Argumenten die de goedkopere afwerking en technologische achterstand ruimschoots coveren. De Mercedes willen we vooral lauweren om zijn degelijke assemblage, motorische finesse en getemperde dorst. Alleen vragen ze ook in Stuttgart stevig door, terwijl we soms verloren liepen in de aanpak van zijn digitale infotainment.

Journalist AutoGids/AutoWereld