Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 - alle nieuwigheden

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mazda MX-5 RF 2.0 (2017)

Ook de vierde Mazda MX-5-generatie krijgt een wegklapbare hardtop. AutoWereld doet de test.

30.990 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Nieuw is deze Mazda MX-5 natuurlijk niet, de roadster met zacht dak is al zo’n anderhalf te koop als vierde generatie. Wij onthaalden hem behoorlijk laaiend (zie onze Eerste Test van de 1.5 met canvas dak) en kozen hem eind 2015 zelfs tot Auto van het Jaar. Ook de Belgische rijders lusten er pap van, ons land is in absolute verkoop nummer 3 in Europa, na het VK en Duitsland.

Hier concentreren we ons op wat er anders is aan de RF. Even samenvatten:

  • Stalen klapdak in de plaats van stoffen kap
  • 45 kilogram zwaarder
  • Elektrisch openen en sluiten in 13 seconden
  • Geen coupéversie op komst
  • Zelfde mechaniek als roadster

Een stalen klapdak dus; wat is de meerwaarde?

Mazda ziet deze RF (voor: Retractable Fastback) als een stijlvol en handig alternatief voor de klassieke MX-5. Stijlvol, omdat de coupé-achtige lijnen hem werkelijk beeldig staan. En handig, omdat je de kap niet meer met mankracht hoeft te openen, ook al kost dat dan weinig moeite bij de roadster. Doordat enkel het dak in de koffer verdwijnt, en niet de constructie achter je, heb je ook een meer ingesloten en dus veiliger gevoel.

Hoe zit het dak in elkaar?

Het opent en sluit elektrisch in 13 seconden, en tot een snelheid van 10 km/u. Daarbij klapt de achterste constructie omhoog, verdwijnt het bovendek in de koffer (het neemt dezelfde ruimte in als de stoffen kap, waarna het achterste gedeelte weer op zijn plaats gaat zitten.

Dat is dus anders dan bij de CC-versie van de vorige MX-5, die had een stalen dak dat integraal in de koffer klapte. Ook voor deze MX-5 overwoog Mazda die oplossing, maar liet het plan varen wegens te complex.

Het meergewicht is 45 kilogram.

En dat voel je allicht?

Een beetje wel, uiteraard. Op de 0-100 km/u scheelt het voor deze 160 pk sterke 2.0 een tiende van een seconde. Vandaar onder andere dat we in deze koetswerkvorm de 2 liter de beste keuze vinden, waar dat bij de roadster de 1.5 is.

Dit blijft natuurlijk een heerlijke rijmachine, die lichte en compacte bouw met laag zwaartepunt maakt van dit Japannertje een rijdersdroom. Echt waar, aan deze 160 pk beleef je meer ongefilterde stuurpret dan aan de uitpuilende paardenstallen van veel hedendaagse sportwagens, met een voortrein  die lekker gretig bijt en een achteras die bij gelegenheid graag een stapje opzij zet, zonder giftig te worden.

Een paar dingen zijn veranderd, de ophanging is iets zachter afgeregeld om de RF wat luxueuzer te maken, de stuurinrichting en remmen zijn lichtjes anders ingesteld terwijl hier en daar in de structuur extra versterkingen zitten om de effecten van de verbouwing te counteren.

Het zijn allemaal extreem subtiele verschillen, de RF voelt net zoals de roadster.

Wat is er verder nog anders?

Enkele kleinigheden, zoals het nieuwe kleurenscherm in de tellerpartij, een nieuwe diepgrijze kleur (Machine Grey), nappaleder voor de stoelen en de komst van een zestrapsautomaat voor deze 2.0. Die laatste hebben we evenwel nog niet getest.

Roadster of RF?

Wel, de RF is wat mooier, maar verder schenkt hij voor zijn meerprijs van 2.500 euro geen meerwaarde. Je zou gokken op een betere geluidsdemping, maar langs de zijruiten komt desondanks behoorlijk veel windgesuis door, terwijl ook de rechtopstaande kappen achter je schouders aardig wat lucht doen wervelen.

Op andere plekken rondom de cockpit is de geluidsisolatie wel verbeterd voor deze RF.

Het AutoWereld-oordeel?

De meerwaarde is dus beperkt. Uiteindelijk is de RF vooral een stijlkwestie, want die coupé-achtige lijn geeft hem een heel ander postuur. Op zichzelf blijft de Mazda MX-5 natuurlijk een rijderssnoepje van het helderste pompwater: wie hiermee niet graag rijdt, die heeft geen autohart. Maar geef ons dus toch maar de roadster.

In dit artikel : Mazda, Mazda MX-5

Geschreven door op