Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes-AMG E 53 Cabriolet 4Matic+ (2018)

De E-Klasse Coupé en Cabriolet krijgen een AMG-variant in de vorm van de E53 4Matic+. AutoWereld doet de topless test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De AMG-versie van de Mercedes E-Klasse Cabriolet. De E53 krijgt een zes-in-lijn die een cilinderinhoud van 3 liter combineert met een piekvermogen van 435 pk en een maximumkoppel van 520 Nm. Daarbij worden ze geholpen door de zogeheten EQ-boost (een mild hybride 48V-systeem), die 22 paarden en 250 Newtonmeters vrijmaakt wanneer je ze nodig hebt. 

Wat moeten we onthouden van de Mercedes-AMG E 53 Cabriolet?

  • Zes-in-lijn, 435 pk en 520 Nm sterk
  • EQ-boost zorgt voor tijdelijke surplus van 22 pk en 250 Nm
  • Schakelen via de AMG Speedshift TCT 9G
  • Variabele vierwielaandrijving via 4Matic+
  • 0-100 km/u in 4,5 seconden, topsnelheid van 270 km/u
  • AMG Dynamic Select met 5 rijmodi
  • AMG Ride Control+ met adaptieve dempers en luchtvering
  • Aangepaste geometrie ophanging
  • Stoffen kap opent/sluit in 20 seconden
  • Aircap en Airscarf voor meer topless comfort

Mercedes-AMG E53

Wat is het effect van de EQ-boost?

Die EQ-boost is eigenlijk een mild hybride 48V-systeem dat zich tussen de 3 liter-krachtbron en de negentrapsautomaat wringt, dat tot 22 pk en 250 Nm aan e-boost geeft wanneer je daarom vraagt en dat het turbogat van de klassieke turbolader opvangt. Het resultaat? Een piekvermogen van 435 pk voor een maximaal koppel van 520 Nm, dat dat zich spreidt tussen de 1.800 en de 4.000 toeren per minuut. Dat bezorgt de Mercedes-AMG E53 pittige prestaties, want de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt slechs 4,5 seconden en de topsnelheid bedraagt toch 270 km/u.

Nu voel je dat niet. Onderweg toont de zes-in-lijn zich soepel en snel, toch heb je nooit het gevoel dat er meer dan 400 paarden voor de span staan. Het prestatiepotentieel manifesteert zich duidelijker wanneer je de Comfort-rijmodus in Sport of SportPlus zet, want dan maakt de E53 AMG meer lawaai en reageert hij heftiger wanneer je het gaspedaal beroert. Maar maak er geen agressieve jongen van, want deze Cabriolet houdt zowat altijd en overal zijn manieren.

Daar is de 4Matic+ niet vreemd aan. Op zoek naar een maximum aan tractie wordt het motorkoppel voortdurend verdeeld over beide assen, waardoor je snel weer op het gas kan zonder de vrees dat de achterzijde om grip verlegen zit. Dat de E53 ook over een opgewaardeerd onderstel beschikt, versterkt dat gevoel van onverwinnelijkheid. De AMG-versie staat breder op zijn poten (61 mm voor- en 50 mm achteraan), krijgt een aangepaste ophangingsgeometrie en combineert actieve dempers met luchtvering. Ook de herwerkte, snelheidsafhankelijke stuurinrichting zorgt voor meer preciesie en meer controle.

Mercedes-AMG E53

Zijn er verder nog aanpassingen tegenover de gewonde E-Klasse Cabriolet?

Jawel, al zijn ze vooral visueel. De E-Klasse Cabriolet is sowieso een elegant vormgeven Mercedes, de AMG-versie roert daar een flinke schep testosteron door zonder het klasrijke geheel om zeep te helpen. Je hebt het kenmerkende radiatorrooster, de brede 19-duimsvelgen en de hertekende bumpers, de grotere koelopeningen en wat aerodynamisch verantwoord spoilerwerk, maar het zijn die ronde uitlaatmonden van de E53 waarvoor we vallen. Zoveel eleganter dan de trapeziumvormige exemplaren die de dikkere AMG-modellen sieren.

Verder is deze E53 AMG vooral een wat wat snellere, wat luxueuzere en wat beter uitgeruste Mercedes E-Klasse Cabriolet. Met een stoffen dakconstructie die uit verschillende lagen bestaat en die zich al rijdende laat op of weer sluiten, een stripoefening die mogelijk blijft tot een snelheid van 50 km/u en die niet meer dan een 20-tal seconden in beslag neemt. Om de turbulenties te weten, krijgt deze cabrio een deflector boven de voorruit en een windscherm tussen de hoofdsteunen van de nogal krappe achterbank. Ze weren de wervelingen, maar maken meer lawaai.

Mercedes-AMG E53

Het AutoWereld-oordeel?

De Mercedes-AMG E53 Cabriolet oogt mooi, gaat hard en stuurt scherp. Veel scherper dan we dat van een sportieve cabrio van dit kaliber gewend zijn. Maar dat overweldigende waarmee we een AMG-variant doorgaans associëren, ontbreekt. Deze jongen moet het meer hebben van subtiele smaakversterkers, van het scherp reagerende aandrijfgeheel, het goed gewogen stuur en de fijne klanken van het uitlaatsysteem. Misschien vergeet de zes-in-lijn indruk te maken omdat de overige puzzelstukken zo goed in elkaar steken, want het onderstel weet van wanten. Dynamisch, zonder al te grote comfortcompromissen. Maar ook zonder tintelingen in de onderbuik.

Mercedes-AMG E53

 

 

 

 

 

 

 

Geschreven door op