Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW M340i xDrive (2020)

In afwachting van een nieuwe M3 is de M340i de leukste van het BMW 3 Reeks-gamma. Misschien zelfs al zo leuk dat we geen M3 meer nodig hebben? AutoWereld doet de test.

66.550 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De M in de voornaam van deze 3 laat al iets vermoeden. De letter staat er niet alleen omdat er wat extra sportieve versieringen zijn aangebracht, wel omdat de M-divisie van het Beierse merk nauw betrokken was bij de ontwikkeling – of toch de afstelling – van deze variant. Net zoals ze dat trouwens ook was bij die van de M340d, de 340 pk sterke topdiesel uit het aanbod.

De M340i, die op benzine dus, is maar liefst 374 pk en 500 Nm sterk. In vergelijking met het vorige 340i-model (van de vorige 3-Reeks) betekent dat een winst van respectievelijk 48 pk en 50 Nm. Om een dergelijk resultaat te bereiken hebben ze in München geïnvesteerd in een zowat zowat volledig nieuwe versie van de 3 liter grote zescilinder. Met klaarblijkelijk efficiënte wijzigingen aan de injectie en de inlaat en een volledig herzien turbosysteem.

BMW heeft het over een 25% kortere reactietijd, dankzij de integratie van de twinscrollturbo in het inlaatspruitstuk. Daardoor bevindt de turbine zich dichter bij de twaalf uitlaatkleppen van de zes verbrandingskamers en reageert hij sneller. Het vroeg dus evengoed om een aanpassing van het injectiesysteem, dat nu werkt met een druk van 350 bar. Er werd ten slotte ook nog gesleuteld aan de overdrukklep van de turbo, met het oog op een lagere uitstoot. En aan de uitlaatlijn, voor een motorklank naar keuze.

Keuze is er helemaal niet voor de transmissie. De M340i bestaat enkel met vierwielaandrijving en een Steptronic-achttrapsautomaat met koppelomvormer. Evengoed standaard is het elektronisch gestuurde mechanische sperdifferentieel. Zoek niet meer naar een versie met manuele bak en enkel achterwielaandrijving, die heeft BMW uit het aanbod geschrapt.

Wat verandert er?

In vergelijking met de gewone 3? Nog wel een en ander, natuurlijk. Zo werd zowel de voortrein (met dubbele driehoeken) als de achtertrein (vijfarmige ophanging) aangepast, met het oog op nog wat extra rijdynamiek. Ze werden tegelijk wat lichter en wat stijver. De sporen zijn iets breder en de auto ligt, dankzij die M-sportophanging, 10 millimeter dichter tegen het asfalt. Je kan ook kiezen voor een adaptieve variant, die kost extra.

Om het verhaal zowat compleet te maken, er is ook een M-remsysteem met een efficiëntere stopkracht, dankzij onder meer grotere schijven en een aparte hydraulische configuratie. De velgen meten 18 duim, er zit rubber rond met voor- en achteraan respectievelijk maat 225/45 en 255/40. Al die aanpassingen, dat klinkt al bijna als een M3. Maar voelt dat ook nog zo aan zodra je met de auto rijdt?

Om te beginnen, de prestaties zijn best wel geweldig. In 4,6 seconden zit de auto al aan 100 km/u, met dank ook aan de alertheid en de geweldig snelle schakeltijden van de automaat. Vergeet het, met een manuele bak zou het niet vlotter kunnen. Schakelpeddels (aan het stuurwiel) zijn er natuurlijk ook, voor wie toch liever zelf de controle behoudt. Voor die snelle spurt heb je wel de launch control nodig. En zoals bij wel meer auto’s is de procedure om die te gebruiken nogal complex. Maar goed, het is dan ook niet meer dan een gadget.

Terwijl je een M3 tot het betere driftwerk kunt verleiden, heeft de M340i toch een ander karakter. Zodra je de limieten opzoekt en riskeert ze te overschrijden, roept de auto je middels (onder meer) de stabiliteitscontrole tot de orde. Je kan die waakhond wel even uitschakelen, en ook de vierwielaandrijving biedt enige ruimte om te spelen. Met een vrijwel perfecte gewichtsverdeling is het rijgedrag bijna neutraal, al is er altijd een iets grotere input van de achterwielen en een lichte neiging tot overstuur.

De grip in de bochten blijft hoe dan ook verbluffend en de afstelling en werking van het remsysteem zijn uitmuntend. Maar een echt beest, dat wordt de M340i niet. Hij heeft een andere roeping, zo niet zou BMW inderdaad geen M3 meer nodig hebben. Terwijl die wel degelijk nog op de planning staat. Vandaar ook redelijk bescheiden aanpassingen aan de looks. Er zijn ook in het interieur wel wat sportieve accenten, maar in standaardconfiguratie merk je echt niet veel verschillen met de bravere telgen van de 3-Reeks.

Conclusie

De M340i heeft een catalogusprijs van 66.650 euro, waar je misschien ook nog voor enkele tienduizenden euro's aan opties mag bijtellen. Want die zijn duur bij BMW, dat is bekend. En dan zijn er nog hoge taksen en verzekeringspremies, plus een gemiddeld benzineverbruik van een dikke 8,5 liter per 100 kilometer.

Om maar te zeggen: je moet er toch wel heel zeker van zijn dat je de mogelijkheden van deze geweldige auto af en toe eens kan gebruiken voor je er al dat geld voor neertelt. Tenzij er op je wagenbudget niet echt een limiet staat natuurlijk, dan moet je 'gewoon' onthouden dat dit een van de leukste berlines is die je op de markt kan vinden.

 

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

Geschreven door op