Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Langeduurtest / MAZDA 6 SKYACTIV-D (2)

Voila, de eerste reiskilometers staan op de teller van onze 6. Met dank aan de business trip naar de IAA van Frankfurt. Een reis die heel wat goeie, maar evenzeer een paar pijnpunten blootlegde.

MAZDA 6 SKYACTIV-D (2) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Nog dezelfde dag dat we hem gingen ophalen bij de Belgische invoerder scheurden we ermee richting Frankfurt voor het tweejaarlijkse autosalon. Een kolfje naar de hand van Mazda’s grootste, dachten we. Met zijn 175 paarden gehuld in het rijkelijkste (en op deze motorversie trouwens als enige te verkrijgen) Executive-kleedje zou de 6 dat zelfs met zijn spreekwoordelijke vingers in de neus klaar moeten spelen.

Alleen gooiden de met te glad leder beklede stuurvelg en de wazige servo roet in het eten. De communicatie met het verder puike chassis verliep niet zoals je dat van een auto van dit kaliber zou mogen verwachten. Bovendien erger je je op zo’n reis aan de beperkte zoomfuncties van de TomTom-navigatie, de slechte geluidskwaliteit van de luidsprekers en het feit dat de Bluetooth-functie na een tussenstop niet onthoudt waar je gebleven was en weer helemaal bovenaan de alfabetische afspeellijst begint. Het zijn kleine details die na een dag kilometers vreten tegen de borst beginnen te stuiten.

_MG_3841

De 2.2 Skyactiv-D blijft wel een juweeltje, met veel trekkracht, geen schrik van hogere toerentallen en een zachte klank. De motor blijkt voor een diesel evenwel opvallend gevoelig voor de manier van rijden. Noteerde een van onze lezers tijdens een ecowedstrijd (zie vorige AutoWereld) nog een verbruik van nauwelijks meer dan 3 liter, dan zitten wij voorlopig aan een gemiddelde van vlotjes het dubbele. Een resultaat dat wellicht deels te wijten is aan de zestrapsautomaat, waarvan de koppelomvormer altijd wat trekkracht verspilt.

Nu goed, die mechanische basis maakt van het 6-totaalconcept wel een van de completere reisauto’s in zijn genre, met deugdelijk ondersteunend meubilair, veel ruimte en een goed zicht rondom. Plus een ophanging die niet bij de minste oneffenheid helemaal dichtklapt. Voorlopig bevestigt de Mazda dus wat we eerder dit jaar al schreven na een uitgebreide test: een van de beste in zijn genre.

LD 010

In dit artikel : Mazda, Mazda 626

Journalist AutoGids/AutoWereld