Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek de nieuwe Miles. In the spotlights: het ‘Van’leven, de Krugger FD, de laatste lifestyle trends

Ontdek de nieuwe Miles. In the spotlights: het ‘Van’leven, de Krugger FD, de laatste lifestyle trends

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 530d (2013)

Drie jaar en een half. Heel lang heeft het niet geduurd vooraleer BMW zijn commerciële vesting, de 5 reeks, naar de beautyfarm stuurde. Maar in de digitale wereld duurt zo'n periode een eeuwigheid, en laat het nu net zijn dat auto's steeds meer aanhangig worden aan allerlei bits and bytes.

BMW 530d (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

P90119974

Aan de buitenkant is er weinig aan te zien, precies?
München wil het risico niet lopen dat zijn kip met de gouden eieren in een dodo verandert. Choqueren is er niet bij.

Je herkent de nieuwe 5 Reeks, een facelift die zowel de sedan, de break als de GT looit, vooral aan de andere voorbumper met de wijdsere koelopeningen. Her en der tref je ook aerodynamisch retouches aan, zoals puntiger vleugeltjes op de achterlichten, die ervoor zorgen dat de de Cx naar een bijzonder voorbeeldige 0,25 is gedaald. Om matigheid te stimuleren, zijn er ook banden met nog lagere rolweerstand. De GT wijzigde nog het meest. Zijn hertekende koffer verzet nu 60 liter extra ruimte, wat er nog meer dan ooit de praktische, comfortabele en polyvalente BMW van maakt.

P90119958

Is er mechanisch nieuws?
Motorisch blijven de meeste versies ter plaatse trappelen. De 550i ziet zijn vermogen met 10% stijgen, en zijn CO2-uitstoot onder 200 gram per kilometer zakken, maar aardverschuivend is die evolutie niet. Interessant nog is de nieuwlichter aan de voet van het pallet. Daar pronkt nu een 518d, een versmachte editie van de 2 liter, die op die ingreep 43 paarden inschiet (143 pk) en dik anderhalve seconde op de 0-100 km/u - al is 9,7 tellen nog steeds niet onaardig.

Win-win, omwille van de taksen? Dat niet, de 520d en de 518d delen naast hun cilinderinhoud ook hun verbruik en CO2-uitstoot. Met een gemiddelde van 4,5 l/100 km en een koolstofdioxidehoest van 119 gram per kilometer vraagt Di Rupo's belastingdienst krak dezelfde bijdrages.
Er is wel een verschil in aanschaf van 4.000 euro, een bedrag dat bij een optiegeil merk als BMW natuurlijk wel van pas komt als marge.

Helaas konden we tijdens de perspresentatie niet rijden met een van de nieuwe motoren. Wel met een 530d. BMW beweert dat de parameters voor demping en besturing nog eens door de mangel werden gehaald. Maar die verbeteringen zijn niet van die aard dat het opvalt. Wat allemaal niet wegneemt dat de 5 Reeks een indrukwekkende rijmachine blijft. Achter al zijn maskers, of het nu Sport+ tot Comfort+ is, schuilt een superieure sedan.

Bijschavingen als het coasting, de zeilfunctie vanop de ActiveHybrid die motor van achtbak loskoppelt om optimaal uit te bollen, of de selectieve grootlichten (de streep led's pal in het zicht van de tegenligger schakelen zichzelf uit, die aan de rand blijven onverwijld verder stralen) zijn hightechdetails die bijdragen tot het welbehagen én het imago, maar amper essentieel natuurlijk.

P90119968Waar zit dan het vet aan deze facelift?

Vooral binnenin en in de service. Zo krijgt het dashboard de magnifieke, volledig digitale tellerklokken, alsook het navigatiesysteem, uit de 7 Reeks. In Sport en Sport+ vlamt de achtergrond helrood op, in EcoPro rustig blauw. Ook hun aanschijn wisselt. In de ecostand kun je het herladen van de batterij volgen, in dynamische mood blik je op de toerenteller.

Ook de joystickpook van de achttraps ziet er lichtjes anders uit. En hopsa, er is ook een nieuwe iDrive. Met een groter plateau bovenop de draaitoets die je kan gebruiken als schrijftablet voor de vingers. Ook al is het wat gezocht, het werkt best aardig om met je wijsvinger letters te schrijven.

Daarnaast heeft BMW zijn dienstverlening Assist vervangen door Connected Drive. Het is een servicemodule à la carte via een af fabriek ingebouwde simkaart in de 5. Op de menukaart staan bijvoorbeeld Apps (Facebook, internetradio…) plus internettoegang voor 365 euro voor 3 jaar. Real-timeverkeersinformatie kost 165 euro voor 3 jaar en Remote Services (bediening van wagenfuncties genre claxon en lichten op afstand, via sleutel of smartphone) kost 65 euro eenmalig. BMW lanceert ook Concierge Services, een call center te raadplegen voor restaurants- of hotelboekingen, speciale bestemmingen of info allerhande die rechtstreeks in het navigatiesysteem kan worden geladen (256 euro voor 3 jaar). De emergency call is vrij van abonnement.

Leuk, maar het kost wel wat. BMW is zich daarvan bewust en zal daarom binnen enkele maanden - hallo, Apple? - een on-linestore openen. Daar komen niet alleen specifieke apps in, het biedt aan klanten ook de mogelijkheid om bovenstaande services voor kortere periodes te activeren. Naar eigen goeddunken, zowaar. Het entertainment is er al. Aan boord had onze 5 zijn eigen koppeling met een on-linedatabase voor muziek. Genre Spotify of Deezer.

Maar vaak blinkt de theorie net iets harder dan de praktijk. Het internet nam wel wat tijd in beslag. En de digitale muziekencycliek aan boord kende The Black Keys niet. Kijk, dan grijpen wij naar onze iPhone en onze aux-kabel. Of gewoon het stuur...

Motor: 2993 cc, L6 (turbodiesel, variabele geometrie), 190/258 kW/pk bij 4000 opm, 560 Nm bij 1500-3000 opm . Transmissie: achterwielaandrijving, achttrapsautomaat . Afmetingen (l/b/h): 4907/1860/1464 mm Gewicht: 1710 kg Koffer: 520 l Ophanging: dubbele wishbones/multilink Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 5,8 sec. Normverbruik: 5,5 l/100 km . CO2-uitstoot: 144 g/km . Prijs: 56.850

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Geschreven door op