Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW M550d xDrive (2012)

Het gat vullen tussen een 535d en een M5, dat doet deze 550d met drie turbo's. Mét M-logo, jawel.

BMW M550d xDrive (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Hola, de eerste diesel van BMW M?

Goh ja, eigenlijk is deze rappe olietanker het eerste model in een nieuwe lijn die tussen BMW's gewone modellen en de uitzinnige M-versies valt: de zogenaamde BMW M Performance-lijn. Ook de op stapel staande M135i en de X5 en X6 M50d (met dezelfde diesel als deze 5) horen daarbij.

De cijfers ogen alvast niet miserabel. In berlinevorm knalt de M550d van 0 naar 100 in 4,7 seconden, de snelste tijd die een in serie gebouwde diesel ooit uit zijn sloffen schudde. De kilometer uit stand is in 23,7 seconden achter de kiezen. Jawohl.



Straffe kost. Maar is zo'n berediesel ook plezant?

Toch wel, want de M550d (we moeten nog steeds wennen aan die naam) voelt helemaal niet aan als een zelfontbrander. Nu zijn de zescilinder-diesels van BMW sowieso al redelijk plezierige motoren, maar dit is andere koek.

Om te beginnen is er de gasrespons, die aan die van een turbobenzine doet denken. Anders bij eender welke diesel zit er zo goed als geen vertraging op, de zes-in-lijn hangt even strak aan het rechterpedaal als de V8-biturbo van de M5. Ook de manier waarop hij in toeren klimt is tamelijk on-diesel. De volle 740 Nm is beschikbaar tussen 2.000 en 3.000 opm, maar daarboven trekt hij doodleuk door tot 5.400 opm. Niks tegenpruttelen, gewoon blijven sleuren. Dat het een zelfontbrander is merk je eigenlijk vooral aan het feit dat er boven de 5.000 toeren niet veel meer te beleven valt.

Ook het geluid is curieus. De zes-in-lijn heeft iets van een Amerikaanse V8, gezapig gorgelend bij lagere toeren en discreet huilend wanneer je het hogerop zoekt. Daarvoor hebben de Duitsers echter de trukendoos moeten bovenhalen, want de stereo filtert de mooiere klanken uit de motor en versterkt die via de luidsprekers.

Verder verschilt deze M550d weinig van andere 5-Reeksen, in die zin dat het rijplezier redelijk afhankelijk is van de geïnstalleerde rijdynamische systemen, waarbij meer niet noodzakelijk beter is. Adaptieve demping, actieve rolstangen,...: met alles erop en eraan zeul je aardig wat kilo's mee. Zeker omdat vierwielaandrijving op dit model standaard is. We hadden hem nochtans graag eens geproefd met al dat koppel op de achterwielen.



Vertel me nog wat meer over die motor.

Het is een complex staaltje spitstechnologie, en daardoor peperduur om te bouwen. Kort gezegd zit het zo: vanaf stationair toerental draait een kleine variabele turbo om die onmiddellijke gasrespons te verzekeren. Vanaf 1.500 opm komt de grote molen zich moeien voor maximale stuwkracht. En vanaf 2.700 toeren is er weer een tweede kleine turbo beschikbaar die voor nog eens wat extra druk komt zorgen. Op dat moment zijn dus alledrie de compressoren actief. Ze zitten gegroepeerd in een compact blok aan de zijkant van de zes-in-lijn. Zie ook het filmpje onderaan de pagina.

Een aardige bijkomstigheid is de NOx-filter, waardoor deze motor al voldoet aan de Euro 6-normen. Handig om weten is ook nog dat de onderhoudsinterval bij normaal gebruik dezelfde is als bij de andere 3 liter-diesels van BMW.

Motor: 2993 cc, L6 (triturbo), 381 pk (4000-4400 opm), 740 Nm (2000-3000 opm) . Transmissie: vierwielaandrijving, achttrapsautomaat . Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 4,7 sec. Testverbruik: 8,2 l/100 km (165 g/km  CO2) . Prijs: 83.750 euro

Eerste test in AutoWereld 309 (28 maart).

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZaD7KekQDKM[/youtube]

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Geschreven door op