Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MAZDA 6 SKYACTIV-D (2012)

'Het Kodo-design samen met de Skyactiv-technologie zorgt voor het Mazda-typische Jinba Ittai-gevoel.' Het was evenveel Japans voor ons als voor jullie. Hopelijk voorziet Mazda's nieuwe 6 in een duidelijke vertaling.

MAZDA 6 SKYACTIV-D (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Laat ons misschien eens proberen. Staan kodo en jinba ittai toevallig voor 'dynamisch en stijlvol'?

Da's geen slechte gok. Kodo betekent 'ziel in beweging', terwijl jinba ittai dan weer zoveel wil zeggen als 'één met de auto'. Of, samengevat, de Japanners hebben karakter in hun 6 willen pompen via het design en de onderliggende technologie.

Uiterlijk vinden we die opdracht alvast geslaagd. Zowel de sedan als de wagon zien er behoorlijk gelikt uit met vooraan de van de CX-5 overgenomen 'wing grille' die weliswaar voor de gelegenheid wat strakker werd getrokken. De flankerende koplampen krijgen LED-daglichten en loensen door de, van de nieuwe BMW 3-Reeks afgekeken, verchroomde maquillage bijzonder vervaarlijk voor zich uit. 'Als een roofdier dat klaar staat om aan te vallen. Het Kodo-design zorgt er dan ook voor dat de 6 altijd lijkt te bewegen, zelfs als hij stilstaat.' Ja, ja, waar hebben we dat nog gehoord (zie het Kinetic Design van Ford).

Nu, los van die wel zeer 'levendige' fantasie, kan je er niet omheen dat het flukse lijnenspel, naast de appetijtelijke looks, ook nog andere positieve gevolgen heeft. Zo pronkt de Mazda 6 met een bijzonder indrukwekkende Cx-waarde van 0,26 (0,28 voor de wagon), terwijl onder die duikende stijlen voldoende ruimte blijft voor vier, en mits wat geprop zelfs vijf, volwassenen en hun bagage.

Ja? Nochtans zien beide Mazda-modellen er niet echt bijzonder ruim uit.

Tja, gezichtsbedrog. Want haal je er de naakte cijfers bij, dan zie je dat de nieuwe 6 in alle richtingen groeide. Dankzij de langere wielbasis en bredere sporen rijdt hij trouwens ook een stuk beter. Want waar er over zijn looks nog te discussiëren valt, is het een pak moeilijker deze Mazda te bekritiseren als hij ook het asfalt opdraait. De 6 mist de bezieling van pakweg de Mondeo, maar als het aankomt op stuurprecisie en bochtensnelheid, steekt de Japanner de gerenommeerde Ford danig naar de kroon.

De grote middenklasser plukt voor dat bijzonder onderhoudende weggedrag uit de Skyactiv-modulariteiten die ze in Hiroshima voor het eerst toepasten op de eveneens al bijzonder goed scorende CX-5. Het lichtgewicht chassis, de 2,2 liter- diesel, de herwerkte schakeldozen, het zijn stuk voor stuk innovaties die eerder al werden gelanceerd op de Mazda-SUV, en die nu, met het oog op het dynamisch kunnen van de 6, nog maar eens onder de loep werden genomen.

Dat leidde tot een lichtere structuur, snellere gasrespons, een duidelijkere stuurinput, een kwieker schakelgedrag en ... het i-ELOOP-systeem. Een innovatief remenergierecuperatiesysteem waar een condensator de vrijgekomen stroom opvangt en doorgeeft aan de elektrische componenten. Het voordeel van dat i-ELOOP-principe is dat er meer en sneller geladen kan worden dan met een gewone loodbatterij. De alternator hoeft dus minder bij te springen voor de elektriciteitsvoorziening, wat op zijn beurt dan weer zorgt voor een vermindering van de dorst.

Een verbruik dat bij de Skyactiv-D sowieso al aan de lage kant ligt. Dankzij onder andere een bijzonder lage compressieverhouding (14:1) mag de handgeschakelde, 150 pk sterke 6 sedan niet meer verstoken dan 3,9 liter per 100 km. Dat stemt overeen met 104 g/km CO2. Hadden we al gezegd dat deze Mazda bijzonder straf uit de hoek kwam eens hij ook aan het rijden ging?

Kortom, de auto van het jaar is al bekend.

Da's dan misschien weer een brug te ver. De 6 laat immers ook wel wat steken vallen. Er werd zodanig geïnvesteerd in technologische (r)evoluties dat meer simpele updates naar de achtergrond werd verdrongen. Neem nu de gebruikte plastics in het interieur. Op ooghoogte valt daar niets op aan te merken, maar zak je tot onderaan de middenconsole, dan blijken die soft touch-materialen plots vervangen door bijzonder eighties aandoende onderdelen.

En de layout van de boordplank mag er dan al wat frivoler op geworden zijn, het blijft zoeken naar technische hoogstandjes. Noem ons verwend, maar van aparte ventilatiemonden achterin, één van de innovaties op de 6, kijken wij allang niet meer op.

We houden het dan ook vooral op een auto voor fijnproevers. Een doordeweekse middenklasser met een randje. Wat ook nu dus weer de vraag doet rijzen of Mazda zijn 6 zal weten slijten aan het grote publiek? Dat antwoord krijgen we vanaf januari, wanneer de Japanner zijn officiële intrede doet op onze markt.

Motor: 2191 cc (L4, turbodiesel), 150 pk (4500 opm), 380 Nm (2000 opm) Transmissie: voorwielaandrrijving, manuele zesbak Prestaties: 211 km/u, 0-100 km/u in 9,1 sec.Normverbruik: 3,9 l/100 km CO2-uitstoot: 104 g/km Prijs: n.n.b.

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda6

Geschreven door op

De concurrenten